Оксана Ранюк – учасниця Літньої школи вчителів польської мови у Варшаві та Гданську (Польща)

З 23 до 31 серпня 2025 року доцентка кафедри слов’янської філології Оксана Ранюк взяла участь у Літній школі вчителів польської мови, організованій Інститутом розвитку польської мови, яка відбулася у Варшаві та Ґданську. Захід об’єднав 29 викладачів і дослідників із різних країн, зокрема Польщі, України, Узбекистану, Естонії, Казахстану, Канади, Великої Британії, США, Бразилії, Ірландії, Франції, Німеччини, Нідерландів, ставши платформою для обміну досвідом та презентації сучасних методів навчання польської мови в полікультурному середовищі.

Програма школи була дуже насиченою та охоплювала лекції, практичні заняття, тренінги, воркшопи, присвячені актуальним питанням лінгводидактики, екскурсії до відомих музеїв у Польщі, а також підготовку власного освітнього проєкту.

Проф. д-р габ. Пшемислав Ґембаль з Інституту розвитку польської мови окреслив сучасні напрями розвитку полонійної освіти та представив методологічні рамки викладання, наголошуючи на актуальних підходах, інноваційних методах і практичних інструментах для роботи зі здобувачами освіти у багатомовному та міжкультурному середовищі.

Д-р Лукаш Кумєнґа з Гданського університету працював із учасниками над організацією дидактичних проєктів та розвитком уміння критично осмислювати навчальний процес. Він демонстрував підходи, які дають змогу поєднувати теоретичні знання з практичними навичками, стимулюють креативність і сприяють створенню ефективних і інтерактивних занять для учнів.

Д-р Анна Рабчук з Варшавського університету презентувала сучасні методи викладання лексики та граматики, акцентуючи увагу на практичному застосуванні знань, інтерактивних вправах і використанні цифрових ресурсів для ефективного навчання. Вона показала, як поєднувати традиційні підходи з інноваційними технологіями, щоб заняття польської мови були цікавими, динамічними та корисними.

М-р Катажина Радомська презентувала зміни, які відбуваються в сучасній польській мові, та способи їхнього відображення у викладанні. Також окреслила особливості роботи з публікаціями на заняттях польської мови, демонструючи, як автентичні тексти можуть стати ефективним інструментом для розвитку мовних компетенцій здобувачів освіти.

Д-р Йоанна Добковська  (Варшавський університет) провела міжкультурний тренінг на тему: «Мости замість мурів – як працювати з учнями, щоб поєднувати». Учасники дізналися про ефективні методи міжкультурної взаємодії, способи створення відкритого та толера

нтного середовища у колективі, а також отримали практичні інструменти для роботи зі здобувачами освіти у багатомовному та різноманітному культурному контексті.

Д-р Славоміра Кольсут зі Шльонської політехніки зосередилася на діяльнісному підході та відкритих формах навчання, підкреслюючи важливість активного залучення учнів/студентів у процес освіти. Вона демонструвала методи, які сприяють розвитку критичного мислення, самостійності та творчого підходу до вивчення мови, а також показала, як поєднувати інтерактивні вправи з міждисциплінарними завданнями для більш ефективного навчання.

Проф. д-р. габ. Адріанна Сенюв (Щецинський університет) провела заняття, присвячене використанню мови і літератури на заняттях польської мови, наголошуючи на їхньому значенні для формування культурної компетенції та розвитку критичного мислення студентів. 

Воркшоп «Дидактика польської літератури» провела д-р Ніна Пєляцінська з Щецинського університету. Заняття було присвячене практичним способам використання літератури у викладанні польської мови, зроблено особливий акцент на розвиток умінь інтерпретації, критичного мислення та поєднання літературних текстів із досвідом учнів.

Важливою частиною школи була підготовка та презентація дидактичних проєктів, яка дала можливість поєднати теоретичні знання з практичними навичками та створювати справді інноваційні рішення для занять польської мови. Робота в групах стимулювала креативність і давала змогу враховувати потреби здобувачів освіти у багатомовному та міжкультурному середовищі, що особливо важливо в сучасній освіті. Оксана Ранюк разом із нашими магістрантками-випускницями попередніх років (ОП «Слов’янські мови та літератури (перекладом включно), перша – польська») Оленою Удовенко та Мариною Горбач розробили проєкт «Tożsamość (inni). Polonia okiem młodych pokoleń» та представили концепцію інтерактивної гри «Ścieżki Tożsamości», яка дає можливість учням досліджувати культурну та мовну ідентичність у захопливій формі.

Літня школа поєднала академічні заняття з глибоким зануренням у культурний та історичний контекст. Учасники відвідали три музеї Польщі:

Музей Варшавського повстання, що формує історичну пам’ять сучасної Польщі;

Європейський центр солідарності у Ґданську – символ боротьби за демократичні цінності;

Музей еміграції в Ґдині – місце, яке дало змогу осмислити феномен полонійної освіти та її значення для збереження національної ідентичності.

Ця частина програми стала цінним доповненням до методичних занять, підкресливши нерозривний зв’язок мови, культури та історії.

Участь доцентки Оксани Ранюк у Літній школі вчителів польської мови дала змогу ознайомитися з новітніми тенденціями глотодидактики; розширити професійні контакти з науковцями та викладачами з різних країн; напрацювати власні інноваційні підходи до навчання; інтегрувати культурний компонент у викладання польської мови.

Здобуті знання й досвід стануть основою для подальшого удосконалення навчального процесу та розвитку міжнародної співпраці у сфері полоністичної освіти.

Оксана Ранюк, доцент кафедри слов’янської філології