Усеукраїнська методична майстерня сучасного вчителя-словесника

 6 квітня 2021 року виповнилося 85 років з дня народження доктора педагогічних наук, професор, заслуженого діяча науки і техніки України, відмінника освіти України, відомого лінгводидакта і мовознавця Марії Іванівни Пентилюк.

Марію Іванівну Пентилюк вітали з усіх куточків України видатні науковці, мовознавці, лінгводидакти.

На честь цього свята Херсонський державний університет, де працює Марія Іванівна, організував для всіх зацікавлених і особистістю видатного науковця, і методикою навчання Всеукраїнську методичну майстерню сучасного вчителя-словесника, яка тривала 6-8 квітня 2021 року. Протягом трьох днів видатні науковці, доктори, кандидати педагогічних наук, учителісловесники проводили лекції та майстер-класи на актуальні теми сучасної лінгводидактики.

Усі три дні відвідували лекції та майстер-класи студенти філологічних спеціальностей Хмельницького національного університету: «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська», «Філологія. Українська мова та література», які вивчають цикл методичних дисциплін, а також викладачі кафедри слов’янської філології: завідувач кафедри, кандидат педагогічних наук Н. В. Подлевська, доцент, кандидат педагогічних наук І. В. Горячок, старший викладач, кандидат педагогічних наук О. П. Ранюк, які забезпечують викладання методики філологічних дисциплін у ЗВО.

Ось відгуки деяких студентів про відвідування занять.

«Протягом 6-8 квітня я та багато інших студентів мали змогу відвідати Всеукраїнську методичну майстерню сучасного вчителя-словесника. У програмі було заявлено цікаві теми лекцій та майстер-класів, і всі, на яких я була присутня,були надзвичайно цікаві та інформативні.

У час пандемії гостро стала проблема навчання саме у цифровому середовищі. Потрібно зацікавити учнів, привернути їхню увагу до навчального предмета. І звісно, це робити простіше, коли володієш різними ресурсами, які цікаві дітям, і певною мірою полегшують життя учителеві.

Завдяки заняттям та майстер-класам Інни Нагрибельної, Тетяни Руденко, Тетяни Устімової, Олени Попової ми мали змогу довідатись не лише про нові програми для онлайн-освіти, а й дізнались, як правильно заохочувати дітей до навчання, які методи та підходи краще обрати.

Хочу висловити глибоку вдячність за всю величезну роботу з організації методичної майстерні, за зручний формат, приємне товариство і спілкування. Дякую за увагу до кожного, постійний зв’язок, терплячість. У сьогоднішніх умовах це особливо цінується. Успіхів усім, майбутніх зустрічей і в інтернет-просторі, і особистих» (Діана Марченко, ФПР-17).

«Я з великим задоволенням відвідала Всеукраїнську методичну майстерню сучасного вчителя-словесника. Зокрема, взяла участь у майстеркласі Володимира Нищети «Стратегії і тактики спілкування», у якому викладач у формі практичного заняття (бесіди) розкриває тему своєї доповіді. Слухала лекцію Лілії Рускуліс «Когнітивно-комунікативний підхід до навчання мови», яка виявилася дуже цікавою для мене, адже дізналася про різні підходи до навчання мови. Пройшла майстер-клас Олени Попової «Мистецтво діалогу. Ефективні техніки взаємодії на онлайн-занятті», дезрозуміла, як ефективно організовувати онлайн-навчання. А ще я відвідала лекцію Олени Горошкіної і Людмили Попової «Формування компетентного мовця», де була ознайомлена з особливостями формування компетентного мовця. Мені дуже сподобалися відвідані майстер-класи і лекції, які стали доповненням до матеріалу методичних дисциплін, які читають нам наші викладачі» (Наталія Попик, ФПР-17).

«Я, студентка 4 курсу Хмельницького національного університету спеціальності «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська», дякую за таку чудову можливість побувати на циклах лекцій і майстер-класів. Завдяки цим конференціям я отримала унікальну можливість почути і побачити видатну українську мовознавицю, лінгводидакта, доктора педагогічних наук, професорку Херсонського державного університету, заслужену діячку науки і техніки України – Пентилюк Марію Іванівну. Я була вражена її особистістю, винятковою подачею інформації, стилем викладанням своїх думок.

Також я відвідала лекцію Інни Анатоліївни Нагрибельної – доктора педагогічних наук, професорки кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та інноваційної педагогіки Херсонської державної морської академії «Навчання української мови в освітньо-цифровому середовищі». На цій лекції було представлено роботу із навчальним середовищем Moodle.

Я побувала на лекції Лілії Володимирівни Рускуліс – доктора педагогічних наук, доцентки, завідувачки кафедри української мови і літератури Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Пані доктор виголошувала лекцію на тему «Когнітивно-комунікативний підхід до навчання мови». Пані Лілія розповідала про нові, можливо, інноваційні підходи до вивчення мови. Спочатку ми опрацювали теоретичні знання, а потім перейшла до тренування вмінь на практиці, використовуючи різні види вправ.

Відвідала майстер-клас Олени Анатоліївни Попової – кандидатки педагогічних наук, доцентки, завідувачки кафедри слов’янської філології і журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського, під назвою «Мистецтво діалогу. Ефективні техніки взаємодії на онлайн занятті». Пані Олена дуже цікаво розповідала про різні можливості комунікації у ситуації, яка зараз склалася. Про те, що українська освіта потребує змін, щоб навіть в умовах онлайн навчання, учитель умів викласти матеріал так, щоб дітям це було зрозуміло, доступно і цікаво. Також було продемонстровано різні стилі взаємопорозуміння і взаємодії з учнями/студентами. Пані Олена показала різні програми, за допомогою яких ефективніше проводити навчальний процес: Classroom, Googlemeet, Padlet,Jamboard, інтерактивні дошки. Також Олена Анатоліївна зауважила, що теж на власному досвіді зіткнулася з проблемою емоційного напруження студентів/учнів стосовно висловлювань на певну аудиторію. Саме тому вона запропонувала проводити емоційні розвантаження, ігри. Цінними стали поради для викладачів, як використовувати системи, що дають можливість залишати письмові коментарі або помітки, щоб усі учасники навчального процесу змогли ефективно працювати і відкриватися до нових знань.

Після прослуховування відвіданих лекцій я змогла почерпнути для себе багато нової і досить корисної інформації, побачити і послухати багатьох видатних науковців України. Я відкрила для себе багато цікавого, того, що варто було б поглиблювати і вивчати у сфері сучасних новітніх технологій навчання. Після прослуховування циклу конференцій у мене залишилися лише теплі і позитивні враження. Дуже вдячна за таку неймовірну можливість!» (Аліна Старух, ФПР-17)

“Ми ще не вивчали методики, але наша завідувач кафедри розказала нам про те, що протягом тижна буде Всеукраїнська методична майстерня вчителя-філолога, і я зацікавилася цією подією як майбутній вчитель української мови і літератури. Ця майстерня відбувалася до дня народження видатного методиста, доктора педагогічних наук, професора Марії Іванівни Пентилюк (про цю видатну особистість нам розказала Неля Володимирівна). Мені пощастило потрапити на педагогічну майстерню, адже програма її була досить різноманітною і насиченою: і про практичну риторику, що важливо для майбутнього вчителя, і про технологію сучасного уроку української мови, мені вже захотілося вивчати методику мови, щоб дізнатися більше, і про можливості зацікавлення учнів різними формами роботи на уроках, що теж дуже важливо, адже я дуже добре пам’ятаю із власного досвіду шкільного життя, що не кожному вчителю це вдавалося. А, виявляється, для цього є ціла наука! Я дуже рада, що відвідала цю методичну майстерню, тепер з нетерпінням чекатиму вивчення методики на 4 курсі. Дуже дякую, що підказали за таку можливість участі!” (Вікторія Лисенко, СОП-19).

Звісно, теми відкритих лекцій та проведені майстер -класи є гарним доповненням до матеріалу занять із «Методики навчання і викладання української мови у ЗЗСО та ЗВО», «Методики викладання іноземної мови у ЗВО», «Методики викладання філологічних дисциплін» тощо.

Тож дякуємо організаторам за чудову ідею, за можливість долучення до відкритих занять усіх охочих до пізнання нового і залюблених у методику, а також усім лекторам та практикам за неймовірну розкіш спілкування!

Інформація кафедри слов’янської філології