Підвищення кваліфікації науково-педагогічного працівника є одним із основних завдань професійної діяльності викладача закладу вищої освіти, а також складником системи внутрішнього забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності.
Неля Володимирівна Подлевська – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри слов’янської філології успішно пройшла підвищення кваліфікації із тематики, що стосується застосування штучного інтелекту в освітній діяльності науково-педагогічного працівника. Це були різноманітні вебінари, семінари та власне підвищення кваліфікації з означеної, актуальної на сьогодні, тематики. Тож про результати детальніше нижче.
1*. Із 26 травня до 9 червня 2025 року Н.В. Подлевська проходила підвищення кваліфікації від ГО «Прогресильні» на тему «Великий курс про ШІ в освіті». Це дійсно «великий» курс, оскільки програма була насиченою, а на курс зареєстровано було понад 8000 зацікавлених освітян! Основною тематикою курсу були актуальні для освітян питання: Як штучний інтелект впливає вищу освіту? Штучний інтелект в закладах вищої освіти. Штучний інтелект та академічна доброчесність. Чим відрізняється оцінювання в еру штучного інтелекту? Які правові аспекти використання штучного інтелекту в освіті? Штучний інтелект в освіті та науці: це добре чи погано? Яка роль штучного інтелекту в супроводі освітнього процесу? Чому штучний інтелект – це колега, а не інструмент? Як штучний інтелект змінює освітні програми, педагогіку та персоналізоване навчання? Чим корисний штучний інтелект для наукових досліджень? Відповідальний штучний інтелект в вищій освіті. Куди рухається Україна в сфері штучного інтелекту? Як використовувати промпт-інжиніринг для потреб освіти?
Після завершення курсу необхідно було пройти підсумкове тестування, за успішними результатами якого було отримано сертифікат про підвищення кваліфікації обсягом 45 годин/1,5 кредита ЄКТС.




2*. У період із 07 квітня до 18 травня 2025 року на платформі ТОВ «Академія цифрового розвитку» за підтримки Міністерства освіти і науки України Н. В. Подлевська пройшла підвищення кваліфікації за темою «Академія ШІ для освітян від Google» обсягом 30 годин/1 кредит ЄКТС. Основним напрямом підвищення кваліфікації було використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включно з електронним навчання, інформаційною та кібернетичною безпекою. Метою курсу було підвищення рівня цифрової компетентності освітян шляхом опанування ШІ-інструментів для персоналізації освітнього процесу, автоматизації завдань та створення інтерактивних навчальних матеріалів. Програма охоплювала методичні, етичні та безпекові аспекти використання ШІ, забезпечуючи практичні навички інтеграції цих технологій у професійну діяльність. Особлива увага приділялася формуванню вмінь, необхідних для планування, розробки змісту та організації різних типів занять з використанням ШІ.
Під час навчання/підвищення кваліфікації удосконалила професійні компетентності, необхідні для викладання навчальних дисциплін на високому науково-методичному рівні на освітньо-професіних програмамх педагогічного спрямування: 1) професійні компетентності за професійним стандартом учителя ЗЗСО: А3. Інформаційно-цифрова компетентність А31 Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності А32 Здатність до використання відкритих ресурсів, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі А33 Здатність до формування в учнів позитивного ставлення до інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій та відповідального їх використання; 2) за професійним стандартом викладача ЗВО: Б Викладання, консультативна підтримка студентів Б1У5 Викладати із застосуванням сучасних і ефективних методів і технологій, що забезпечують досягнення результатів навчання дисципліни.
Основна модулі підвищення кваліфікації були актуальними для освітян: «Основи ШІ для кожної категорії освітян (вихователі ЗДО, вчителі ЗЗСО, викладачі ЗВО)», «Використання ШІ-інструментів у педагогічній діяльності», «Створення та адаптація навчальних матеріалів», «Підтримка освітніх процесів та оцінювання», «Персональний розвиток освітян через ШІ», «Етичні аспекти використання ШІ в освіті», «Виклики використання ШІ в освіті». Усі учасники мали доступ матеріалів лекційних занять, практичних занять та завдань, довідкового та допоміжного матеріалу, який використовуватиметься в освітньому процесі. На завершення відбулася панельна дискусія та усім, хто успішно виконав підсумкове тестування, було видано сертифікати про підвищення кваліфікації.

3*. 16 травня 2025 року Н.В. Подлевська взяла участь у гостьовій лекції «Міжнародні політики використання штучного інтелекту у вищій школі», що відбулася у межах VIII Міжнародної науково-практичної конференції «Академічна культура дослідника в освітньому просторі: європейський та національний досвід», організованої Сумським державним педагогічним університетом імені А.С. Макаренка та Інститутом педагогічної освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. За результатами онлайн-лекції здобуто знання про ключові підходи до формування політики застосування штучного інтелекту в закладі вищої освіти України на основі аналізу кращих практик провідних зарубіжних університетів. Після завершення отримала сертифікат за означеною тематикою обсягом 2 год.

4*. 19 березня 2025 року Н.В. Подлевська взяла участь у благодійному онлайн-семінарі «ШІ та доброчесність: а що, так можна?», організованого Полтавським державним аграрним університетом МОН України та Національним агентством забезпечення якості вищої освіти. Спікером заходу став Артем Артюхов, голова Комітету Національного агентства з питань етики. Після завершення семінару отримала сертифікат про участь і підвищення кваліфікації за означеною тематикою обсягом 4 години.

5*. 10 та 12 грудня 2024 року Н.В. Подлевська взяла участь лекціях Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації «Інтеграція штучного інтелекту в освіту – виклики та можливості» (що тривало з 10 грудня 2024 року до 200 січня 2025 року), організованого Національним університетом фізичного виховання і спорту України МОН України.
У межах заходу було проведено комплексні онлайн-лекції на платформі ZOOM.
10 грудня 2024 року відбулася лекція на тему «Зміцнення української вищої освіти: орієнтація в революції ШІ у викладанні та навчанні» («Empowering Ukrainian Higher Education: Navigating the AI Revolution in Teaching and Learning»). Спікер – професор Роуз Лаккін (Rose Luckin), доктор філософії з когнітивних та комп’ютерних наук, магістр штучного інтелекту та комп’ютерних наук, почесний професор Університетського коледжу Лондона, Великобританія (Professor Emerita at University College London, UK), засновниця та генеральна директорка Educate Ventures Research Limited, радниця Cambridge University Press and Assessment, співзасновниця Інституту етичного штучного інтелекту в освіті (Institute for Ethical AI in Education), президентка Центру самостійного навчання (The Self-Managed Learning Centre) та член Наукового консультативного комітету Міністерства освіти Великобританії (DfE Scientific Advisory Committee). Професор Лаккін розкрила трансформаційний потенціал штучного інтелекту в українській вищій освіті, висвітлюючи можливості персоналізованого навчання, автоматизації оцінювання та аналізу даних, а також виклики, пов’язані з етикою, конфіденційністю та готовністю закладів освіти. Особлива увага буде приділена розробці стратегій впровадження ШІ, розвитку компетенцій персоналу та створенню ефективних моделей управління, які відповідають потребам української освітньої системи.
12 грудня 2024 року відбулася лекція на тему «Генеративний штучний інтелект і освіта: можливості та виклики» («Generative AI and Education: Opportunities and Issues»). Спікер – професор Майк Шарплз (Mike Sharples), доктор філософії з штучного інтелекту, магістр обчислювальної техніки, почесний професор Інституту освіти Відкритого університету, Великобританія (Emeritus Professor at Institute of Education, The Open University, UK). Професор Шарплз розглянув, як генеративний ШІ, зокрема ChatGPT, змінює освіту, виконуючи завдання від написання есе до створення планів занять і ведення діалогів. Лекція охопила виклики, такі як розпізнавання робіт, створених ШІ, розробка політик для його використання в освіті, а також програми «ШІ-грамотності» для викладачів і студентів. Професор також представив можливості ШІ у викладанні й оцінюванні, зокрема моделей як «Двигун можливостей», «Опонент Сократа», «Співрозробник» і «Динамічний оцінювач». Лекції були проведені англійською мовою.
Після завершення лекцій Н.В. Подлевська отримала сертифікати про участь у лекціях та підвищення кваліфікації загальним обсягом 0,2 кредити за означеною тематикою.





Штучний інтелект (ШІ) відіграє все більш важливу роль в освіті, пропонуючи інструменти для персоналізованого навчання, автоматизації рутинних завдань та створення кращих освітніх середовищ. ШІ може адаптувати навчальний контент до індивідуальних потреб здобувачів освіти, аналізувати їхні сильні та слабкі сторони, а також надавати персоналізований зворотний зв’язок. А ще ШІ може допомогти викладачеві у підготовці до занять, створенні завдань та перевірці знань, звільняючи час для більш важливої взаємодії з учасниками освітнього процесу. Тому підвищення кваліфікації за означеною тематикою в освітньому просторі є важливо, необхідною, актуальною та перспективною.
Усі сертифікати (із оформленням відповідної супровідної документації) зараховані Центром післядипломної освіти Хмельницького національного університету як підвищення кваліфікації та неформальне здобуття освіти.
Неля Подлевська, к.пед.н., доцент кафедри слов’янської філології