Гостьова лекція-вебінар «Практико-орієнтовані завдання на уроках української мови: подолання перешкод»

31 березня 2022 року студенти 3 курсу спеціальності «Філологія. Українська мова і література» у рамках навчальної програми та вивчення дисципліни «Методика навчання української мови у ЗЗСО» (викладач – завідувач кафедри слов’янської філології ХНУ, кандидат педагогічних наук, доцент Н. Подлевська) взяли участь у гостьовій лекції-вебінарі для усіх охочих студентів та вчителів української мови і літератури України.

Вебінар проводили колеги з кафедри мовно-літературної освіти Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка: Наталія Дика, завідувач кафедри, кандидат педагогічних наук, доцент та Олександра Глазова, кандидат педагогічних наук, доцент.

Автори вебінару – відомі науковці, лінгводидакти, автори багатьох сотень методичних публікацій, навчально-методичних посібників, співавтори підручників «Українська мова», редактори науково-методичних журналів з української мови – уже систематично проводять відповідні заходи для всіх зацікавлених філологів, учителів, педагогічної громадськості.

Лектори проаналізували сутність наукових підходів, особливості побудови компетентнісних та практико-орієнтованих завдань, навели приклади життєвих ситуацій, актуальних різнорівневих вправ і завдань для учнів 10-11 класів в умовах дистанційного навчання, що зараз є особливо актуальним для реалізації освітньої мети.

До цього заняття викладачами вже були проведені й інші вебінари, присвячені актуальним питанням сучасної української лінгводидактики, зокрема й особливості професійно-педагогічної комунікації вчителя у критичних життєвих ситуаціях, і оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах Нової української школи тощо.

«Вебінар був змістовний та корисний! Розлядали такі питання, як: концептуальна основа сучасного уроку української мови, структура практико-орієнтованого завдання та його критерії та інше. Особливо сподобалося, що до кожного питання моделювали реальну ситуацію. Завдання у прикладах дійсно цікаві та пов’язані з ситуацією у країні» (Дарія Щербатюк, студентка).

«Упродовж всього вебінару ми розглядали різнорівневі вправи та завдання, які зорієнтовані на учнів 10-11 класів. Також організатори вебінару розповіли нам про концептуальну основу сучасного уроку української мови. Далі ми на прикладі змодельованої реальної ситуації ознайомилися з практико-орієнтованим підходом в навчанні, а також детально дізналися про мету, структуру та основні критерії цього підходу. Доповідачі продемонстрували нам головні відмінності компетентнісноорієнтованого завдання від традиційного, представили його структуру. Також ми розглянули важливість стимулу в процесі навчання, функції стимулу. Мали змогу ознайомитися з правилами формулювання завдання. Особисто я зрозуміла, що такі практико-орієнтовані завдання будуть дуже привабливі для учнів, адже здебільшого умови завдань містять адресне звернення, а саме це, як на мене, демонструє важливість думки учнів, дає їм зрозуміти, що у їхніх силах вирішити проблему. Тому все це позитивно вплине на психологічний стан дитини. Тож планую в своїй подальшій роботі використовувати знання, які здобула на сьогоднішньому вебінарі. Щиро дякую організаторам за запрошення» (Валентина Мосійчук, студентка).

Тематика відвіданої студентами лекції-вебінару є актуальною для дисципліни «Методика навчання української мови у ЗЗСО», яку зараз опановують третьокурсники відповідно до освітньої програми майбутнього філолога. Звісно ж, студенти отримали відповідні завдання, які мають представити на наступному практичному занятті із дисципліни (за опрацьованим матеріалом відвіданого вебінару), результати яких будуть перезараховані відповідно до робочої програми дисципліни.

Щиро дякую колегам за проведену лекцію-вебінар, за професійні і життєві поради, за вашу наснагу й невтомну працю. Залюбки відвідаємо зі студентами наступні запропоновані вами вебінари!

Завідувач кафедри Неля Подлевська