
Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри Подлевська Неля Володимирівна 20.11.2019 року провела відкрите заняття – дуальну лекцію – за участі студентів групи ФУМ-16, СОУ-16, учнів 10 класу НВК №4 м. Хмельницького. Лекція проведена із методики навчання української мови.

Оскільки студенти 4 курсу (для яких читалася лекція) уже випускники бакалаврату, і в лютому підуть на місячну педагогічну практику, то з метою взаємодії майбутніх практикантів із учнями й були запрошені десятикласники. Тема заняття «Формування культури мови, мовлення, спілкування в учнів на уроках української мови».

Під час заняття викладач використовувала і традиційні форми роботи (індивідуальні, групові, фронтальні), а також інтерактивні засоби навчання (онлайн-журнал «Модний мовний», відеоролики з елементами мовних телепередач (автори: Олександр Авраменко, Анатолій Васянович, Ольга Демідко, Аліна Косарева, Неля Подлевська), проведено тренінг з грамотності із використанням елементів змагання в групах, індивідуального кращого результату, групової роботи зі слайдовим матеріалом.

Матеріал заняття був цікавий не лише студентам (як майбутнім учителям), а й старшокласникам, оскільки таку тему вивчають на уроках української мови у 10-11 класах.

Досить цікавими видався матеріал, представлений лектором, що стосувався сленгової лексики учнів та студентів та пошуку літературних відповідників; треніг з мовної грамотності, де всі учасники відшуковували помилки у текстах офіційно-ділового стилю і виправляли їх; робота з використанням відеороликів з практичними порадами щодо норм культури мовлення та спілкування; експрес-знайомство зі змінами в українському правописі.

Студенти й учні отримали спільне завдання – створення студентсько-учнівського освітнього проєкту «Сучасні мовно-комунікативні моделі поведінки у закладах загальної середньої та вищої освіти», результати якого мають представити учні й студенти уже через тиждень на базі НВК №4 м. Хмельницького.

28.11.2019 року студенти груп ФУМ-16, СОУ-16 відвідали НВК №4 м. Хмельницького з метою проведення пробного уроку з української мови з учнями-десятикласниками, які тиждень тому відвідували у ХНУ лекцію з методики навчання української мови разом із зазначеними студентами.

Студенти-філологи провели урок української мови для десятикласників на основі тематики лекції, проведеної доцентом Н. В. Подлевською у ХНУ.

Студенти використовували роздатковий матеріал, роботу в групах, змагання, лінгвістичні ігри, мультимедійну презентацію теоретичного матеріалу, опитування за допомогою сервісу Sokrative та Kahoot.

Учні представляли варіанти проєкту «Сучасні мовно-комунікативні моделі поведінки у школі» (таке завдання отримали під час лекції у ХНУ).

Звісно, часу уроку для цього виявилося замало. Тому студенти й учні домовилися ґрунтовніше підготуватися і зустрітися для обговорення результатів «мовного проєкту» під час педагогічної практики студентів у лютому 2020 року (оскільки й сам обсяг проєкту потребує додаткової підготовки і часу, адже матеріалу для реалізації такого проєкту учні й студенти підготували немало).

Щиро дякуємо Попик Наталії Василівні, учителю української мови НВК №4 м. Хмельницького, за надану можливість – провести студентам-філологам ХНУ урок з української мови (з використанням інтерактивних методів і форм навчання), а також десятикласникам за активну участь в уроці та створення позитивної атмосфери дружньої співпраці!

(Для довідки: у вересні 2018 року прийнято Закон про дуальну освіту. У квітні 2019 року прийнято МОН України Заходи щодо впровадження дуальної освіти).

Варто сказати, що така діяльність студентів на базі місця майбутньої роботи дає позитивні і неабиякі результати, адже студенти мають можливість не лише показати рівень здобутих теоретичних знань під час лекцій в університеті (відчути рівень таких знань), а й застосовувати в реальній обстановці уроку практичні лінгвістичні й педагогічні вміння, відпрацьовувати навички учительської професії, набувати нових граней професійних компетентностей.

Інформація кафедри слов’янської філології