Лекція викладача Люблінського католицького університету Йоана Павла II (Польща) для полоністів Хмельницького національного університету (Україна)

 

15 червня 2020 року для студентів спеціальностей «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська», «Середня освіта. Мови і літератури (польська, українська)» та викладачів кафедри слов’янської філології Хмельницького національного університету надзвичайно цікаву лекцію на тему «Гваделупа в мексикансько-американському мистецтві» провела доктор Евеліна Банька.

Доктор Евеліна Банька – викладач кафедри американської літератури та культури Люблінського католицького університету Йоана Павла ІІ (Польща) – досліджує постколоніальні та прикордонні теорії, а також корінні літератури та культури Північної та Південної Америк. Отримавши грант Фонду ім. Т. Костюшка на проведення досліджень в Арізонському державному університеті (США), співпрацювала з професором Саймоном Дж. Ортісом у дослідницькому проекті на тему «Індійської країни» в сучасній міській літературі індіанців. У 2017-2018 навчальному році як запрошений професор викладала на кафедрі сучасних мов та літератур Університету Оттави, Канада. Автор публікацій та монографій про мистецтво та сучасну літературу корінних американців. Крім польської, володіє англійською та іспанською мовами.

Викладач проаналізувала вплив нерукотворної ікони-гобелена Пресвятої Діви Марії, що походить з ХVI століття і знаходиться у мексиканському місті Гваделупа, на мистецтво, літературу і культуру сучасних мексиканців та американців. Адже ікона з Гваделупи становить найбільший вагомий релігійний символ латиноамериканських народів.

Особливо увагу було присвячено мексиканській мисткині Женеї Санчес, яка, створивши на мексикансько-американського кордоні мистецьку інсталяцію з іконою з Гваделупи, підкреслила особливе значення ікони у примиренні обох народів. Слід підкреслити, що Діва Марія на гобелені – не європейка, і не індіанка, а метиска – тобто поєднує у собі ці дві раси. Тому мексикніці називають її La Virgen Morena, тобто коричневошкіра Діва.

Складається на те, що Діва на іконі немов ототожнює себе з народженням нової Мексики.

Доповідь була інтердисципінарною, адже містила в собі інформацію з історії, літератури, релігії, культурології, мистецтва, а також антропології культури.

Щиро дякуємо доктору Евеліні Банька за участь у спільному міжуніверситетському проєкті, за бажання поділитися знаннями, за можливість бути присутніми нашим студентам на відкритій лекції, а також за знайомство із цікавою особистістю та професіоналом своєї справи! Очікуємо наступних зустрічей на не менш цікаві теми!

Інформація кафедри слов’янської філології