Під егідою Центру професійного розвитку педагогічних працівників Хмельницької міської ради 27 квітня кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології, декан гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету Людмила Леонідівна Станіславова провела для вчителів закладів загальної середньої освіти м. Хмельницького та усіх зацікавлених тематикою вебінар (усі охочі мали змогу зареєструватися, а це 45 учасників) за темою «Організація поточного опитування за допомогою цифрових інструментів у викладанні філологічних дисциплін».
Л. Л. Станіславова звернула увагу на особливості формувального поточного оцінювання. Зауважила, що варто погодитися із думкою фахівців, які зазначають, що і поточне, і формувальне оцінювання – це поточна щоденна робота. Різниця полягає лише у підході.
Традиційне поточне оцінювання орієнтоване на те, щоби поставити учневі оцінку за те, скільки завдань він виконав без помилок.
Формувальне оцінювання орієнтоване на те, щоби учня «навчити вчитися». А це означає – навчити учня бачити мету свого навчання, мету виконання тих чи інших завдань, навчити планувати, як її досягнути; навчити бачити власні помилки, виправляти їх; навчити, як оцінювати власні успіхи та невдачі, а також успіхи та невдачі інших учнів.
Спікер вебінару зауважила, що формувальне оцінювання не вимагає обов’язкового оцінювання у балах, хоча і не забороняє бальне оцінювання застосовувати. До того ж, формувальне оцінювання передбачає, що поточні оцінки не мають впливати на оцінку підсумкову. Адже воно покликане передусім дати інформацію про те, чи засвоює учень матеріал, наскільки гарно його засвоює. І якщо є якісь проблеми – знайти шляхи їх подолання.
Таким чином, формувальне поточне оцінювання не обмежується виставленням оцінки. Це постійна, послідовна взаємодія між учнями, між учнем і учителем. Це створення такої атмосфери навчання, коли учні не бояться ставити запитання, робити помилки, показувати, що вони вміють, знають, і чого ще не зовсім добре вміють, знають.
Станіславова Л.Л. запропонувала учасникам вебінару ознайомитися з цифровими інструментами, які можуть стати у пригоді при формуванні завдань, з якими належить працювати учням в умовах формувального оцінювання. Зокрема, це сервіси LearningApps i GoogleForms.
Переваги цифрових інструментів полягають у можливостях чітко виписувати мету, якої учень має досягнути, виконуючи завдання; надавати безпосередньо учням матеріали, які будуть допомагати їм виконувати завдання; надавати коментарі і підказки, які будуть спрямовувати учнів до віднайдення правильних відповідей, навчати учнів оцінювати самостійно себе, а також оцінювати інших тощо.
Спікер вебінару навела приклади вправ, сформованих згідно з умовами формувального оцінювання, запропонувала слухачам алгоритми створення таких вправ. Запропонувала також слухачам висловити свої пропозиції щодо застосування сервісів у проведенні формувального оцінювання.
Вебінар пройшов у доброзичливій атмосфері, був корисним і для вчителів, і для викладачів кафедри, яких представляла Л. Л. Станіславова.
Хочемо зазначити, що Людмила Леонідівна Станіславова на кафедрі слов’янської філології уже багато років для філологів викладає дисципліни: «Інформаційні технології в сучасному освітньому просторі», «Комп’ютерна лінгводидактика», проходить стажування у закордонних та українських наукових установах, підвищує кваліфікацію на міжнародних, всеукраїнських та університетських курсах, має наукові публікації із зазначеної тематики вебінару, а отже, має й власні напрацювання, з якими охоче ділиться не лише зі студентами, а й на курсах педмайстерності із викладачами ХНУ, а також приємно, що цього разу поділилася досвідом з усіма охочими педагогічними працівниками Хмельницької територіальної громади.
Щиро дякуємо Центру професійного розвитку педагогічних працівників Хмельницької міської ради за співпрацю, зокрема, консультантові Ользі Сокальській, за організацію вебінару та його модерацію. Сподіваємося на продовження спільної діяльності задля обміну педагогічним досвідом та підвищення кваліфікації усіх охочих.
Інформація кафедри слов’янської філології