
У час, коли інформаційні атаки стали невід’ємною частиною війни, знання з медіаграмотності є не просто корисними – вони життєво необхідні. Саме цьому була присвячена гостьова лекція медіаекспертки, доцентки кафедри соціальної комунікації Волинського національного університету імені Лесі Українки Наталії Шульської, проведена 15 квітня 2025 року студентам-філологам гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, яку організувала доцент кафедри слов’янської філології, кандидат педагогічних наук Інна Горячок.

Захід зібрав активну студентську аудиторію, для якої тема інформаційної безпеки є особливо близькою. Адже майбутні філологи – це не лише ті, хто вивчає мову, культуру та літературу, а й ті, хто формує мовний простір країни, транслює цінності і несе відповідальність за слово.

Пані Наталія розповіла про виклики, які несе інформаційна війна: як працює дезінформація, чому ми віримо фейкам і як цьому протистояти. Лекторка акцентувала на важливості критичного мислення, розпізнавання маніпуляцій та вміння аналізувати джерела інформації.
«Філолог – це людина, яка тонко відчуває мову. А в мові криється величезна сила. Саме ви, майбутні педагоги, журналісти, редактори, перекладачі – на передовій інформаційного фронту», – звернулася до студентів Наталія Шульська.


У форматі діалогу учасники розглядали приклади фейкових повідомлень, які поширювалися під час війни, аналізували їхню структуру та способи впливу на емоції. Особливу увагу приділили темі інформаційної гігієни та психологічної стійкості до потоку новин.


«Лекція “Медіаграмотність та інформаційна культура в умовах війни” була надзвичайно актуальною та корисною. Вона підкреслила важливість медіаграмотності для захисту від дезінформації та маніпуляцій. Лектор надала практичні поради щодо перевірки джерел інформації та критичного аналізу медійного контенту. Було багато корисного – і про те, як розпізнавати фейки, і про інформаційні маніпуляції, з якими ми всі стикаємось щодня. Сподобалося, що пані Наталія все пояснювала простою мовою, з реальними прикладами. Цікавою була частина про те, як працює ворожа пропаганда, про її методи та цілі. Особисто мені дуже сподобалася квіз в кінці викладу.
Лекція залишила приємне враження і точно буде корисною кожному, хто хоче краще орієнтуватися в інформаційному просторі. Адже вона допомогла учасникам краще розуміти, як захищати себе від інформаційних атак та підтримувати інформаційну гігієну.», – зазначає Алла Єльська.
«Лекція “Медіаграмотність та інформаційна культура в умовах війни” була надзвичайно актуальною та пізнавальною. Ми щодня стикаємося з великою кількістю інформації – в новинах, соцмережах, месенджерах – і дуже легко потрапити на фейк чи стати жертвою маніпуляцій. Особливо сподобалося, що лектор доступно пояснила, як розпізнавати фейки, маніпуляції та дезінформацію в медіа. Лекція включала в себе не лише теорію, а й на практичні приклади з реальних новинних сюжетів та інтернет-джерел, що дозволило краще засвоїти матеріал.», – зауважив Максим Козоріз.


Зустріч завершилася подяками від студентів. Лекція Наталії Шульської стала ще одним кроком до формування свідомого й критично мислячого покоління, яке не лише споживає інформацію, а й здатне її осмислювати й відповідально передавати далі.
Інна Горячок, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
слов’янської філології