Із 30 жовтня до 10 листопада у Хмельницькому національному університеті були проведені курси підвищення кваліфікації для педагогічних працівників – учителів української мови і літератури на тему «Мовно-комунікативна культура у педагогіці партнерства Нової української школи». Розробник сертифікатної програми і викладач курсів – кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри слов’янської філології ХНУ Неля ПОДЛЕВСЬКА.




В умовах реалізації Концепції Нової української школи одним із пріоритетних напрямів її розвитку є педагогіка партнерства, де ключовими фігурами є: учні, вчителі, батьки. Як досягати педагогіки партнерства через застосування мовно-комунікативної культури вчителя української мови і літератури (як зразка досконалості комунікативної культури), учнів, батьків, адміністрації, громадськості – саме такі моменти стали в основі курсів підвищення кваліфікації.
Відповідно для учасників курсів підвищення кваліфікації були прочитані лекції на теми:
- Педагогіка партнерства – ключовий компонент формули Нової української школи. Педагогіка співробітництва в інших країнах. Нові професійні ролі вчителя (Концепція Нової української школи. Педагогіка партнерства у НУШ: взаємодія учні-батьки-учителі. Педагогіка співробітництва в інших країнах: приклади позитивних змін. Нові професійні ролі вчителя: ментор, тьютор, коуч, новатор, фасилітатор. Учитель НУШ – натхненник навчання учнів).
- Комунікативна культура – складник педагогіки партнерства. Мовно-комунікативна діяльність та її етикетний аспект. Особливості професійно-педагогічної комунікації. Роль вчителя-філолога у формуванні культури спілкування учасників освітнього процесу (Мова як засіб спілкування: дотримання норм українського мовлення. Культура спілкування в освітньому процесі. Корпоративна культура. Український комунікативний етикет у педагогічній взаємодії. Прийоми і методи формування комунікативної культури у закладі освіти. Учитель-філолог як зразок українського професійного мовлення і культури спілкування у НУШ).
А також проведені практичні заняття із формування відповідних компетентнстей на теми:
- Мовно-комунікативний тренінг. Моделі спілкування, подолання бар’єрів, формування культури спілкування (Ситуативні мовно-комунікативні вправи і завдання у педагогічному спілкуванні. Використання вербальних і невербальних засобів у комунікативних ситуаціях сучасного спілкування в освітньому процесі НУШ).
- Мовно-комунікативна професіограма викладача/вчителя-філолога в освітньому процесі. Шляхи розвитку комунікативної майстерності вчителя (Компетентнісний підхід до розвитку мовно-комунікативних здібностей учасників освітнього процесу. Створення моделі мовно-комунікативної професіограми викладача/вчителя-філолога та презентація-захист її складників. Добір вправ і завдань для формування мовно-комунікативної культури в учасників педагогіки партнерства НУШ).



Після завершення сертифікатної програми слухачі підвищили рівень щодо комунікативних якостей мовлення і дотримання їх у власних висловлюваннях; вживання необхідних мовних конструкції у відповідних комунікативних ситуаціях і професійній педагогічній діяльності; уміння добирати завдання для формування мовно-комунікативної культури учасників навчального процесу та застосовування засобів вербального і невербального спілкування для вирішення комунікативних завдань; створення моделі мовно-комунікативної професіограми вчителя-філолога та вміння окреслювати шляхи розвитку комунікативної майстерності вчителя.
Заліковою роботою для учасників курсу підвищення кваліфікації було завдання – створити модель мовно-комунікативної професіограми вчителя-філолога та окреслити шляхи комунікативної майстерності вчителя, з якою усі учасники курсів впоралися на «відмінно», представляючи й захищаючи свої погляди й розробки у мультимедійних презентаціях на заліковому занятті.















Після успішного навчання на курсах і їх завершення всі учасники отримали сертифікати від Центру післядипломної освіти Хмельницького національного університету про навчання обсягом 1 кредит ЄКТС (30 годин) та здобуті компетентності: підвищення рівня мовно-комунікативної культури як складника ефективності педагогіки партнерства Нової української школи; формування навичок досконалого володіння нормами культури спілкування у щоденних життєвих соціально-побутових та професійно-комунікативних ситуаціях; удосконалення практичних умінь щодо формування мовно-комунікативної культури в учасників освітнього процесу.

Як викладач курсу підвищення кваліфікації для вчителів української мови і літератури щиро дякую усім учасникам курсу за відвідування й активну участь, за ґрунтовну підготовку і відповіді, за жваву дискусію і логічні рішення, за нові можливості й перспективи подальшої співпраці у справі спільної підготовки майбутніх учителів-філологів на кафедрі слов’янської філології ХНУ.
А усіх зацікавлених підвищенням кваліфікації за відповідною сертифікатною програмою запрошуємо до участі. Стежте за новинами на сторінці Центру післядипломної освіти ХНУ: https://cpo.khmnu.edu.ua/pidvyshhennya-kvalifikacziyi-pedahohichnykh-pratsivnykiv/
Викладач курсу, завідувач кафедри слов’янської філології Неля Подлевська