Американські Ради з міжнародної освіти із метою впроваджувати проєкт «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» проводять низку заходів, присвячених цій глобальній проблемі, одним із яких став онлайн-вебінар «Публікація статей у хижацьких виданнях: наслідки для дослідників та університетів», що відбувся 30 листопада 2021 р. на платформі «Zoom».
Вебінар проводився англійською мовою. Присутніми були понад 200 учасників із різних навчальних закладів України. Від кафедри слов’янської філології Хмельницького національного університету взяла участь Наталія Торчинська, кандидат філологічних наук, доцент, відповідальна за наукову роботу кафедри.
Спікеркою вебінару була Діна Вьорткіна, директорка Офісу інформації та навчальних технологій Коледжу освіти Університету штату Флорида. Сфери її професійних зацікавлень включають навчальні та освітні технології, інновації у вищій освіті, навчальні системи, професійний розвиток, профорієнтація для молодих працівників та керівництва освітніх закладів, онлайн та змішане навчання й викладання, активні освітні простори, а також включення інноваційних навчальних технологій у середню та вищу освіту.
Спікерка звернула увагу на факт існування хижацьких журналів – спекулятивних суб’єктів, які переслідують власні інтереси, відхиляються від редакційно-рецензентської практики і не відповідають вимогам академічної доброчесності. Тому запропонувала учасникам вебінару власні поради щодо визначення статусу журналу, який запрошує до друку.
На жаль, це проблема, яка існує в усьому світі, і часто вона зумовлена тим, що університети вважають, що статті – це один із найбільш поширених варіантів рекламування свого закладу освіти. Науковий світ пропонує об’єднати зусилля в боротьбі з такими виданнями і пропонують своєрідну дорожню карту.
Запропоновано цю модель й українською мовою:
У процесі вебінару проводилися опитування, спікери відповідали на питання, поставлені або при реєстрації, або у процесі вебінару.
Учасникам вебінару запропонували доступ до онлайн-ресурсів (https://www.diigo.com/outliner/c4t1cd/Academic-Publishing-(Collection-of-Resources)?key=i624iilo1u), які можна використовувати для детального аналізу хижацьких видань та підвищення рівня обізнаності серед науковців, адміністраторів і студентів. Пам’ятаємо, що в сучасному освітньому просторі студентська наука, студентський потенціал відіграє важливу роль, тому й основний акцент треба робити на дотриманні вимог академічної доброчесності саме серед здобувачів освіти, які становлять основу суспільного розвитку.
Такі заходи є надзвичайно корисними, оскільки окреслюють глобальні проблеми і пропонують варіанти їх вирішення або ж закликають до обговорення з метою розв’язання освітньо-наукових проблем.
Н. М. Торчинська, доцент кафедри слов’янської філології