
У сучасному світі, що швидко змінюється, інтеграція штучного інтелекту (ШІ) в освітній процес стає не просто можливістю, а необхідністю. Визнаючи цю тенденцію, викладачі кафедри слов’янської філології – Людмила Терещенко, Неля Подлевська, Наталія Торчинська, Людмила Станіславова – активно долучилися до вивчення матеріалів наймасштабнішого в Україні «Великого курсу про штучний інтелект в освіті», що проходило з 26 травня до 9 червня 2025 року. Цей курс, розроблений у співпраці з Міністерством цифрової трансформації та Міністерством освіти і науки України.

Курс аналізував штучний інтелект не як футуристичну концепцію, а як вже наявний та потужний інструмент, що трансформує освітній процес, підвищуючи його ефективність, персоналізованість та доступність. Для наших викладачів це означає можливість переосмислити підходи до викладання філологічних дисциплін, зробити їх ще більш цікавими та ефективними для студентів.
У межах курсу було детально розглянуто, як студенти можуть застосовувати сучасні інструменти ШІ, такі як ChatGPT, Claude та Microsoft Copilot, для генерування ідей, узагальнення текстів, пояснення складних концепцій, написання оглядів літератури. Для викладачів кафедри це відкриває перспективи інтеграції ШІ у навчальний процес, де ШІ виступатиме як помічник, що доповнює, а не замінює педагога.
Матеріали курсу підкреслили низку ключових переваг застосування ШІ в освітньому середовищі.

Індивідуалізоване навчання: ШІ здатний спрощувати складні теми, адаптувати пояснення до потреб кожного студента та надавати миттєвий зворотний зв’язок, що є надзвичайно цінним у вивченні мови та літератури.
Доступність 24/7: Можливість отримати підтримку від ШІ в будь-який час, що є особливо актуальним в умовах сьогодення, забезпечує безперервний освітній процес.
Мовна підтримка: Для студентів, які вивчають українську мову як іноземну або навпаки, ШІ може стати незамінним помічником у перефразуванні, перевірці граматики та перекладі.
Значна частина курсу базується на «Рекомендаціях щодо відповідального впровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах вищої освіти», розроблених при Міністерстві цифрової трансформації України. Цей документ охоплює такі аспекти, як застосування основних типів інструментів ШІ, принципи відповідального використання систем ШІ (законність, прозорість, конфіденційність, етичність тощо), організаційне впровадження та правові аспекти.




Викладачі кафедри слов’янської філології впевнені, що отримані знання та навички дозволять ефективно інтегрувати можливості штучного інтелекту в освітній процес, збагатити викладання і підготувати здобувачів вищої освіти до викликів і можливостей майбутнього, зберігаючи при цьому високий рівень академічної доброчесності й критичного мислення.
Інформація кафедри слов’янської філології