Проведення відкритих занять викладачами кафедри слов’янської філології у IІ семестрі 2024-2025 н. р.

Протягом березня – травня 2025 року викладачі кафедри слов’янської філології проводили відкриті заняття для студентів та викладачів. Відкриті заняття сприяють підвищенню педагогічної культури, стимулюють самооцінку та саморефлексію викладача, створюють умови для формування єдиного академічного простору, у якому панує взаємна підтримка. Крім можливості обміняти досвідом у використанні різних методів і технологій навчання у викладацькій діяльності, проведення відкритих занять є обов’язковим критерієм при укладанні контракту із працівниками. Тому відповідно до наказу № 34 з метою оцінювання якості проведення відкритих занять педагогічними та науково-педагогічними працівниками, які забезпечують освітній процес, використання ними сучасних інформаційно-комунікаційних та освітніх технологій, форм та методів навчання, передового педагогічного досвіду (п.3.5 Положення про організацію навчально-методичної роботи у Хмельницькому національному університеті); і на виконання пп. 4.4, 4.6 Положення про систему внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти у Хмельницькому національному університеті на факультетах та кафедрах були створені комісії з моніторингу якості  навчальних занять. За рішенням вченої ради ГПФ до складу кафедральних комісій входять завкафедри і гаранти ОПП, проте відвідувати заняття колег могли всі охочі.

25 березня кандидат педагогічних наук, доцент Інна Владиславівна Горячок провела відкрите заняття з вибіркової дисципліни «Основи журналістики» на тему «Подкаст як жанр сучасної журналістики» для студентів груп СОП-23, СОУ-21. Крім висвітлення основного змісту теми, викладач закцентувала увагу студентів на дотриманні інформаційної гігієни загалом і в журналістській роботі зокрема.

13 березня старший викладач Людмила Вікторівна Терещенко на сучасній українській мові зосередила увагу студентів групи ФППА-24 на темі «Прикметник як самостійна частина мови», актуалізувала їхні знання щодо прикметникової парадигми, зокрема на творенні ступенів порівняння, розглянули приклади публічних текстів із помилками, провели паралель із польською мовою.

14 квітня в УПЦ відкрите заняття з навчальної дисципліни «Практичний курс польської мови» для групи ФППА-22  провела викладач кафедри Зоряна Ігорівна Шаховал, яка пропонувала студентам через діалоги та дискусії на актуальні теми визначити свій рівень знань польської мови, окреслити певні прогалини і, відповідно, виконувати індивідуальні завдання. Цікавим елементом роботи було – скласти завдання для свого одногрупника, виконання якого потребує додаткових знань з інших галузей.

17 квітня 2025 року відкрите лекційне заняття на тему «Синтаксичні аспекти культури мовлення» для студентів груп СОП-23-1а, ФППА-23-1а, ФУМ-23-1а, МР-23-2а, ФППА-21-1 провела доцент кафедри Ольга Анатоліївна Жвава. Зміст лекційного матеріалу спрямований на розгляд проблем щодо особливостей узгодження окремих форм підмета і присудка, декількох означень, власних і загальних назв в українській мові, а також порушення лексичної сполучуваності однорідних членів речення, окреслення типових помилок при побудові складносурядних та складнопідрядних речень. Мету лекції повідомлено через створення проблемної ситуації, а висновки й узагальнення зроблено через  навчально-дослідну роботу студентів протягом заняття. Послідовний виклад матеріалу лекції разом із практичними прикладами забезпечило формування знань та умінь студентів від середнього рівня виконання різних видів діяльності до більш високого. Звісно, що у ході заняття використано сучасні технічні та програмні засоби навчання (освітні платформи, онлайн-сервіси).

24 квітня спільне заняття із практичного курсу польської мови для студентів групи ФППА-24 провели старший викладач Світлана Василівна Войталюк і доцент Оксана Петрівна Ранюк. Заняття було інтегрованим, спрямованим на визначення рівня знань, набутих протягом 2 років. Здобувачі вищої освіти виконували комунікативні, граматичні та лексичні завдання, демонструючи володіння польською мовою в усній та письмовій формах. Заняття пройшло в динамічній і доброзичливій атмосфері, що сприяло активній участі кожного студента.

29 квітня в УПЦ відбулось заняття з навчальної дисципліни «Польська мова (початковий рівень)» доктора філософії, старшого викладача Тетяни Олександрівни Мороз на тему «Відмінювання іменників жіночого роду. Узагальнення вивченого» для студентів 2-го курсу кафедри туризму та готельно-ресторанної справи ХНУ. Під час заняття студенти активно працювали над закріпленням знань з відмінювання польських іменників жіночого роду, виконували інтерактивні вправи на платформах WordWall, LearningsApps. Такий підхід не лише допоміг здобувачам освіти засвоїти матеріал, а й запамʼятати ті граматичні особливості, які часто становлять складнощі для початківців.

30 квітня Неля Володимирівна Подлевська провела вебінар на тему «Культура мови у корпоративній комунікації» для співробітників ХНУ, до якого могли доєднатися всі охочі, зокрема й здобувачі вищої освіти. Лектор звернула увагу на нові правила українського правопису, разом з учасниками вебінару розглянули проблемні питання українського слововживання, норм культури мови й культури мовлення, усного і писемного ділового мовлення, створення електронних листів і спілкування у меседжерах, використання фемінітивів, абревіатур, звертань в українському мовленні, написання «проблемних» слів відповідно до нових правил правопису української мови тощо.

6 травня відбулося відкрите заняття Наталії Миколаївни Торчинськоїз навчальної дисципліни «Сучасна українська літературна мова. Синтаксис» для студентів групи ФУМ-21, СОУ-21, СОУА-21 на тему «Складні синтаксичні конструкції», де увагу студентів було зосереджено не лише на теоретичних аспектах, а й на практичному спрямуванні, зокрема на особливостях викладання цієї теми у ЗЗСО. Ключовим моментом заняття стало формування навичок комплексного синтаксичного розбору, що дозволяє не лише виявляти засоби і типи ускладнення, а й розуміти їхню роль у вираженні складних смислових звʼязків.

12 травня 2025 року відбулося відкрите заняття кандидата педагогічних наук, доцента Оксани Петрівни Ранюк з навчальної дисципліни «Розмовний практикум з польської мови» для студентів 1 курсу, які в ігровій форм показали свій рівень знань, набутих протягом року навчання. Викладач використала комунікативний підхід, що передбачає постійне занурення студентів у мовне середовище через діалоги, рольові ігри та дискусії на актуальні теми. Особливу увагу приділила проєктній та ситуативній роботі, де студенти створюють власні тексти та розв’язують реальні комунікативні завдання, максимально наближені до повсякденного життя та професійної сфери.

14 травня із навчальної дисципліни «Стилістика і культура української мови» провела відкрите заняття доцент Людмила Леонідівна Станіславова, яка зі студентами груп СОУ-21 і ФУМ-21 розглянула тему «Синтаксичні засоби стилістики», наголосивши, що тема вимагає не лише глибокого розуміння граматичних структур, а й здатності аналізувати їхню функціональну та експресивну роль у формуванні стилю тексту. Водночас було зроблено акцент на між предметних зв’язках стилістики, літератури, та синтаксису української мови.

15 травня відкрите заняття (лекція-дискусія) з історії польської літератури для гр. ФППА-23 провела старший викладач Юлія Іванівна Серкова. Тема заняття «Вплив війни і терору на психіку та мораль людини на прикладі творів польських письменників» перепліталася з сучасними подіями та жахіттями, спричиненими російськими варварами. Студенти активно обговорювали питання, проводили паралелі із сучасністю.

Кожен викладач у процесі занять використовував різні форми і методи роботи, застосовував різні технології, спрямовані на активізацію уваги, актуалізацію знань. Сьогодні все частіше перевірка рівня засвоєння інформації відбувається в ігровому форматі з допомогою різноманітних гаджетів. Оскільки у кожній аудиторії кафедри наявні мультимедійні пристрої, крейдові та маркерні дошки, телевізори, безлімітний інтернет, то заняття здебільшого проходять в атмосфері зацікавлення.

Проведення відкритих занять стало невід’ємною частиною освітнього процесу на кафедрі слов’янської філології. Ця практика сприяє не лише вдосконаленню педагогічної майстерності викладачів, а й активізує академічну співпрацю та сприяє поширенню ефективних методик викладання.

Інформація кафедри слов’янської філології