Академічна доброчесність як невід’ємний складник сучасного освітнього простору

Як засвідчено у Статті 42 Закону України «Про освіту», академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

8 квітня 2021 року Хмельницький інститут імені Блаженнішого Володимира, Митрополита Київського і всієї України МАУП провів науковопрактичний семінар «Академічна доброчесність: практичний досвід», у якому взяли участь викладачі кафедри слов’янської філології та студентифілологи Хмельницького національного університету.

Представники різних навчальних закладів ознайомили слухачів із особливостями дотримання академічної доброчесності у різних ЗВО. Так, до прикладу, Т. Р. Гуменникова, експерт якості освіти НАЗЯВО, зауважила, що кожна дисципліна в освітній програмі повинна містити питання, що стосуються академічної доброчесності, тому слід наповнити освітній контент такими матеріалами.

Водночас можна було почути про досвід члена ГЕР НАЗЯВО І. А. Семенець-Орлової щодо дотримання норм академічної доброчесності.

Із-поміж доповідачів варто виокремити й студентів, які також є експертами НАЗЯВО та відстоюють принципи академічної доброчесності, які слід формувати в усіх учасників освітнього процесу, зокрема й у студентів, що протягом усього періоду навчання постійно стикаються з різними формами роботи, при виконанні яких варто пам’ятати про чесність та відповідальність перед собою і товаришами.

Досягти позитивного результату не можна тоді, коли йдеться лише про дотримання загальної корпоративної культури закладу вищої освіти, основним складником тут є наявність внутрішньої культури особистості.

Студенти спеціальностей «Середня освіта. Мова і література (польська)», «Середня освіта. Українська мова і література», «Філологія. Слов’янські мови і літератури (переклад включно), перша – польська», «Філологія. Українська мова і література» долучилися до заходу, вислухали виступи, а потім висловили власні бачення проблеми дотримання академічної доброчесності у Хмельницькому національному університеті.

Складниками академічної доброчесності є чесність, справедливість, довіра, повага, відповідальність, підзвітність. Як не парадоксально звучить, але поштовхом для порушень академічної етики, реалізацією різноманітних можливостей став розвиток сучасних технологій, який сприяв появі величезної кількості результатів різногалузевих досягнень у вільному доступі, чим і користуються так звані імітатори науки.

Пропонуємо окремі думки / пропозиції наших студентів стосовно дотримання академічної доброчесності.

Колоднюк Вікторія, студентка групи СОП-20-1: «На мій погляд, починати варто із найменшого – учнів молодших класів. Дітям потрібно в доступній ігровій формі давати розуміння того, що списування не є правильним вчинком у процесі навчання. Крім того, слід виховувати почуття відповідальності за те, що в майбутньому будуть називати «працею». Також необхідними є заохочення й мотивація учнів та студентів дотримуватися правил академічної доброчесності. Вони повинні розуміти, що така робота є їхнім власним досягненням, а не чиєюсь заслугою. Цьому всьому можуть сприяти вчителі та викладачі, проводячи різноманітні заходи стосовно доброчесності».

Карапозюк Уляна, студентка групи СОП-20-1: «…такі явища, як списування, плагіат, породжують проблеми, які надалі можуть негативно впливати на життя. Адже якщо студентові важко щось вивчити, щось написати, а легко щось просто списати, то,звичайно, що це проявляється не тільки в навчанні, а й у повсякденному житті, згодом – на роботі».

Козоріз Максим, студент групи СОП-20-1: «Я вважаю, важливим кроком у зацікавленні студентів дотримуватися академічної доброчесності є індивідуальний та максимально творчий характер завдань, передбачених для виконання».

Басіста Вікторія, студентка групи СОП-20-1: «На мою думку, щоб недотримання академічної доброчесності не продовжувалося й надалі, міри покарання для таких осіб повинні бути реальними (а не, у кращому випадку, записані на папері)».

Пилипчук Вікторія, студентка групи СОП-20-1: «Академічна доброчесність саме для мене – то це чесне, сумлінне навчання з чітким дотриманням правил навчального процесу. Це поняття є дуже важливим і тому наполягаю, щоб про нього не тільки знали всі учні і студенти, але й дотримувалися порядності».

Петричук Марія, студентка групи ФУМ-20-1: «На мою думку, слід заохочувати студентів до навчання цікавими завданнями, які будуть важливими для них, які будуть мотивувати їх. Завдання тоді будуть мотивувати студентів до їхнього належного і правильного виконання, коли є детальна і зрозуміла інструкція із вимогами до завдання; коли на завдання виділені час і зусилля викладача; коли завдання має суттєву вагу у підсумковій оцінці за курс; коли студенти відчувають підтримку викладача».

Береза Дар᾿я, студентка групи ФУМ-20-1: «Чи буде чиста совість, коли людина візьме чужу роботу і змінить тільки своє прізвище та ім’я, ніби це її робота? Я вважаю, що ні, адже тоді постає питання: «Чи компетентна ця людина в своїй справі?… А що стосується здобувачів освіти, то їм побажання лише одне: не списувати, доброчесно виконувати завдання, вчити матеріал лекцій, а головне – бути чесним зі самим собою».

Дерев᾿янюк Ірина, студентка групи СОУ-20-1: «Для мене академічна доброчесність – це правила, якими повинні користуватися як викладачі, так і студенти під час їхньої праці. Викладачі повинні: 1) правильно оцінювати студентів; 2) давати знання; 3) допомагати студентам під час їхнього навчання. Студенти, у свою чергу, повинні: 1) поважати викладачів, які дають їм якісні знання; 2) самостійно виконувати всі поставленні завдання (не списувати); 3) і найголовніше – не дурити викладачів і самих себе (ми не можемо використовувати чужу працю, презентуючи як свою)».

Коваль Олена, студентка групи СОУ-20-1: «На мою думку, для студентів потрібно запровадити курси щодо академічної доброчесності, і тоді вони матимуть змогу володіти необхідною інформаціє та основними термінами щодо цього явища».

Пархонюк Яна, студентка групи СОУ-20-1: «Мені дуже хотілося б, аби академічна доброчесність стала одним з основних правил усіх університетів. Один із кроків – розширити вибір дисциплін,щоб кожен студент міг обрати цікавий для себе предмет, і завдяки цьому студенти стануть більш вмотивованими до навчання, а отже, бажання списувати не виникатиме».

Із метою боротьби з різними видами академічної недоброчесності, ізпоміж яких академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, хабарництво, списування, необ’єктивне оцінювання тощо, у Хмельницькому національному університеті ухвалено низку документів, у яких викладено політику і стандарти та описано процедуру дотримання академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу. Такими документами є «Стратегія розвитку Хмельницького національного університету», «Положення про дотримання академічної доброчесності», «Кодекс академічної доброчесності учасників освітнього процесу Хмельницького національного університету», «Положення про систему внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти у Хмельницькому національному університеті», «Положення про діяльність Хмельницького національного університету у сфері інтелектуальної власності», «Статут Хмельницького національного університету» та ін.

Як засвідчило обговорення, більшість студентів схиляються до думки, щоб дотримуватися академічної доброчесності, їмварто самостійно виконувати усі навчальні завдання, максимально розраховувати на власні знання, вказувати посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей. Водночас викладачі також повинні формувати завдання так, щоб не підштовхувати студентів до списування. Наприклад, пропонувати індивідуальні і творчі завдання, не використовувати для письмових робіт (статей, есе, рефератів, курсових та дипломних робіт тощо) теми, співзвучні з уже наявними статтями у збірниках, параграфами у підручниках і посібниках, зі стор інками Вікіпедії; не вимагати від студентів підготувати значні за обсягом письмові роботи за обмежено короткий час або як покарання за пропуск, бо саме такі аспекти і сприяють списуванню та переписуванню.

Отже, лише співпраця, взаємодовіра та взаєморозуміння викладачів і студентів дозволить досягти належних результатів у боротьбі за дотримання академічної доброчесності у закладах вищої освіти.

Інформація кафедри слов’янської філології