28 жовтня 2022 року у Хмельницькому національному університеті відбулося урочисте відкриття лабораторії Нової української школи.
Нова українська школа (НУШ) – це назва реформи загальної середньої освіти, яка зараз здійснюється в Україні. Це освіта нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини. Нова українська школа – це цікава, практикоорієнтована, безпечна і дружня до дитини школа.
У відкритті лабораторії Нової української школи взяли участь: директор Департаменту освіти, науки, молоді і спорту Хмельницької обласної державної адміністрації Дарія Басюк, ректор Хмельницького національного університету Сергій Матюх, представники адміністрації університету, викладачі та студенти кафедри слов’янської філології ХНУ.
У презентаційній доповіді завідувач кафедри слов’янської філології Неля Подлевська ознайомила присутніх із освітньо-професійними програмами кафедри, зосередивши увагу на одній із них – «Середня освіта. Мови і літератури (польська, українська)» – у рамках реалізації якої і відкривається лабораторія НУШ. Кваліфікація, яка присвоюється по завершенні навчання випускникам за означеною освітньо-професійною програмою, – учитель польської мови і літератури та учитель української мови і літератури. Випускники, майбутні учителі польської й української мов і літератур, отримавши диплом, будуть працевлаштовані у закладах загальної середньої освіти України, реалізуючи засади Концепції Нової української школи (нагадаємо: стартувала реформа НУШ 2018 року, цьогоріч за програмами НУШ почали навчатися вже учні-п’ятикласники, перший випуск «нушівців» очікується у 2027 році – 9 клас, у 2030 році – 12 клас – випускники профільної школи). Надзвичайно важливо для майбутнього вчителя НУШ – навчитися працювати в умовах, які чекають на нього в школі. У зв’язку із цим з’явилася ідея – створити лабораторію НУШ, одночасно й кабінет методик викладання польської та української мов та літератур відповідно до вимог ОПП «Середня освіта. Мови і літератури (польська, українська)». У процесі вивчення дисциплін методичного спрямування (методика навчання польської мови, методика навчання української мови, методика навчання літератури, методика виховної і позаурочної діяльності) студенти матимуть можливість працювати у лабораторії НУШ із навчально-методичною літературою та матеріально-технічним забезпеченням відповідно до умов реалізації Концепції НУШ. Так, у процесі відкриття лабораторії НУШ студенти намагалися відтворити реальні умови перебування учнів-«нушівців» у класі: це й індивідуальна робота за комп’ютером (виконання тестів із польської мови); і робота у парах (створення інтерактивних завдань для учнів з української мови); робота з інтелектуальними навушниками (здійснення синхронного онлайн-перекладу з польської мови на українську і навпаки); аналіз польських та українських підручників (із польської та української мов і літератур) для учнів базової школи; інтелектуальна лінгвістична гра у квартеті; розвантаження за складанням тематичних пазлів, наприклад, карти Європи; відпочинок-релакс на килимку і пуфах із читанням дитячої літератури; обговорення дискусійних психолого-педагогічних питань у затишному диванному куточку; відеоперегляд й опрацювання матеріалів навчання на інтерактивній дошці; здійснення контролю на робочому місці вчителя. Усе це зонування видів діяльності, необхідні для розвитку творчої особистості, спрямовані на повагу й потреби кожної особистості – дитиноцентризм, а також педагогіка партнерства.
Директор Департаменту освіти, науки, молоді і спорту Хмельницької обласної державної адміністрації Дарія Басюк зосередила увагу усіх присутніх на концептуальних засадах реформування середньої освіти у рамках реалізації Концепції Нової української школи. Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. Випускник Нової української школи – це цілісна особистість, усебічно розвинена, здатна до критичного мислення; це патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини; це інноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, учитися впродовж життя. Дарія Іванівна висловила вдячність усім причетним до створення лабораторії НУШ у ХНУ, яка стане справжнім майданчиком науково-методичних досліджень педагогів та навчально-педагогічних досягнень студентів – майбутніх учителів-словесників, які здатні будуть формувати сучасного випускника НУШ – цілісну особистість, патріота, інноватора.
Ректор Хмельницького національного університету Сергій Матюх зазначив, що потужну державу і конкурентну економіку забезпечить згуртована спільнота творчих людей, відповідальних громадян, активних і підприємливих. Саме таких повинна готувати середня школа України. Центральне місце в системі освіти належить середній школі. На відміну від університету, в школі ще можна вирівняти дисбаланс у розвитку дітей. Світогляд закладається саме в сім’ї та школі. У школі формується особистість, її громадянська позиція та моральні якості. Тут вирішується, чи людина захоче і чи зможе навчатися впродовж життя. Однак вирішальна роль у формуванні майбутнього покоління залишається за педагогом – учителем. А тому особливо відчувається важливість створення лабораторії НУШ у ХНУ, яка стане справжнім осередком для педагогічної діяльності майбутніх філологів, що працюватимуть в умовах реформування освіти. Сергій Анатолійович щиро подякував усьому колективу кафедри слов’янської філології за довершену й реалізовану ідею функціонування лабораторії НУШ. Це досить серйозна база для навчання студентів – майбутніх педагогів – у реальних умовах їхньої майбутньої роботи.
Щиро дякуємо усім учасникам відкриття лабораторії Нової української школи у Хмельницькому національному університеті! Сподіваємося на продовження співпраці через організацію спільних методичних семінарів, курсів підвищення кваліфікації вчителів-філологів Хмельницької області, проходження педагогічної практики студентами – майбутніми філологами – у закладах загальної середньої освіти, створення освітніх проєктів та їх реалізацію – заради розвитку освіти України!
Інформація кафедри слов’янської філології
Хмельницького національного університету