Відкритість перекладача у сприйнятті інших культур – про академічну мобільність студентів-полоністів ХНУ у Лодзькому університеті (Польща)

Щомісяця відділ міжнародних зв’язків Хмельницького національного університету пропонує для здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників добірку можливостей для участі у міжнародних літніх школах, програмах академічних обмінів, вебінарах/семінарах із підвищення мовних компетентностей з іноземних мов тощо.

Цього літа такою можливістю скористалися студенти-першокурсники кафедри слов’янської філології ХНУ: Наталія Шарманова – ОПП «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська» (магістратура) та Артем Корчагін – ОПП «Філологія. Польська мова і література, друга мова – англійська» (бакалаврат),які стали  учасниками Міжнародної літньої школи в Лодзькому університеті (Польща). Здобувачі освіти відвідували усі заплановані заходи Міжнародної літньої школи за програмою академічної мобільності (оформленої у Хмельницькому національному університеті) в Лодзькому університеті задля підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки за фахом на бакалаврському та магістерському рівнях, набуття отримання міжнародного досвіду у сферах освіти й науки, підвищення рівня володіння іноземними (і власне, польською) мовами та навичок міжкультурного спілкування, отримання доступу до європейської та світової дослідницької інфраструктур.

У період із 25 червня до 08 липня 2023 року студенти із семи країн світу – Бразилії, Грузії, Еквадору, Курдистану, Польщі, Туреччини, України – долучилися до роботи 19th EkSoc Summer School–2023 «Environmental aspects of global social and economic development», ініційованої академічною фундацією NAWA при міжнародному відділі факультету економіки й соціології Лодзького університету (м. Лодзь, Польща). Здобувачі різних освітніх програм (спеціальностей) із 21 університету мали змогу зануритися в коло актуальних для кожної свідомої людини питань, пов’язаних із тими чи іншими екологічними аспектами глобального соціально-економічного розвитку людської цивілізації та суспільно-екологічного балансу на планеті Земля, та прослухати лекції від найкращих фахівців з окресленої проблематики.

«Двотижнева подорож до Лодзі минула, проте відчуття справжнього післясмаку полілінгвальності лине тривалим шлейфом і досі, не хоче залишати, вируючи спогадами про літні відвідини Польщі. Адже не дивно! І це не тільки сприймання новизни. Протягом двох тижнів виконано різні форми роботи з індивідуальної програми академічної мобільності, а саме: відвідано церемонію відкриття і закриття роботи 19-й Міжнародної літньої школи EkSoc, презентацію Лодзького університету, відкриття лекційних курсів. Отримання різноманітної інформації про роботу Міжнародної літньої школи та презентація Лодзького університету, ознайомлення зі структурою й роботою університету, знайомство з керівництвом дали загальні уявлення про візію одного з найвідоміших європейських вишів і різні аспекти його діяльності. Прослухано лектуру, майстер-класи і воркшопи за двома стаціонарними модулями «Climate change – it does exist» і «Society and economy towards climate change», спрямовані не лише на розкриття адекватного стану речей, а й зміни ставлення людства до соціально-екологічних цінностей, які нині – в умовах глобальної техногенної кризи – є найважливішими, а також швидше на те, як налаштувати економічний простір, соціум і стосунки в ньому таким чином, щоб ефективно й безпечно розвивати цивілізацію й відновлювати вже втрачені природні ресурси за допомогою технологічних інновацій та економічних можливостей. Здійснювалося також відвідування факультетів, освітніх лабораторій, велася постійна робота в науковій бібліотеці Лодзького університету на правах повноправного користувача з присвоєнням читацького абонемента. На завершення літніх академічних студій складено підсумковий іспит за відвіданою тематикою у формі тестування.

Поглиблення у рамках Міжнародної літньої школи знань щодо соціально-гуманітарних та соціально-економічних взаємозв’язків і взаємовпливів сприяли вивченню міжнародного досвіду у сферах освіти й науки. Зрештою, занурення у важливу для кожного представника земної цивілізації проблематику сприяли тому, аби перейнятися майбутнім Всесвіту.

Дуже важливим складником академічної мобільності стала інтердисциплінарна комунікація, зорієнтована на набуття навичок міжкультурного спілкування з іншими учасниками як носіями різних мов і культур, умінь спілкування в умовах іншомовного середовища. Така практика слугувала доповненню знань, які ми отримали під час вивчення дисципліни на магістерській програмі у ХНУ «Міжкультурна комунікація у перекладознавчому аспекті» (викладач Н. В. Подлевська). При цьому зроблено було акцент на актуалізації польської розмовної та літературної мови – мови майбутньої спеціальності – у різних ситуаціях повсякденної та академічної комунікації.

Відвідини факультетської та головної наукової бібліотеки Лодзького університету дозволили отримати доступ до європейської та світової дослідницької інфраструктур, опанувати новітньою методологією магістерської праці (що стало доповненням до отриманих знань під час вивчення дисципліни у ХНУ «Методологія та організація наукових досліджень» (викладач Н. М. Торчинська), окреслити перспективи власного дослідження, що є надзвичайно важливим у доповненні і завершенні написання кваліфікаційної роботи (науковий керівник Н.В. Подлевська).

Поглиблення мовної, комунікативної та загальнокультурної компетенцій під час роботи 19-й Міжнародної літніьої школи EkSoc мало на меті і перспективу перезарахування частини перекладацької практики у третьому начальному семестрі другого (магістерського) рівня вищої освіти у Хмельницькому національному університеті.

Очікувані результати академічної мобільності, дійсно, були втілені в реальність, як-от: ознайомлення з передовим досвідом у сферах освіти й науки, розвиток професійних навичок та збагачення індивідуального досвіду щодо моделей створення й поширення знань; залучення світового інтелектуального потенціалу у вітчизняний освітній процес, упровадження світових результатів проведення науково-дослідницької роботи при проведенні магістерського дослідження, набуття навичок міжкультурного спілкування, підвищення рівня володіння польською мовою – мовою майбутньої спеціальності, здобуття професійних компетентностей перекладача, необхідних для перезарахування перекладацької практики на основі Європейської кредитно-трансферної системи (обсягом 6 кредитів, тривалістю 180 год.).

Тож надзвичайно сподобалася тема академічної мобільності, організація усіх заходів, польська гостинність від господарів літньої школи, мультикультурна комунікація, новий досвід навчання, мовне стажування з полоністики, практика перекладу, нові наукові й культурні відносини. Крім того, участь у складі найчисельнішої делегації (паралельно з бразильською когортою) стала потужним утвердженням УКРАЇНСЬКОСТІ серед інших культур та ідеологій.

Власне, участь у 19th EkSoc Summer School–2023 «Environmental aspects of global social and economic development» – це багатоманітна можливість опанувати новітню методологію провадження освітньої та наукової діяльності, перейняти досвід польських освітян, отримати сертифікат про проходження мовного стажування і продовжити міжнародну співпрацю в рамках нових лінгвокультурних проєктів.

Цікаві теми, топові лектори з усього світу, розширення академічних контактів, приємна аудиторія, незабутні враження! Дійсно, знання мов – то справжнє вікно, крізь яке почуваєш себе громадянкою світу!

Щиро дякуємо організаторам освітнього форуму, відділу міжнародних зв’язків та кафедрі слов’янської філології Хмельницького національного університету за чудову можливість поринути у вирій глобалізаційних відчуттів мультикультурності!» (Наталія Шарманова, магістрантка 2 курсу ОПП «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська»).

«Цього року мені пощастило стати учасником літньої школи (19th EkSoc International Summer School 2023 «Environmental aspects of global social and economic development») на факультеті економіки та соціології в Лодзькому університеті. Навчання терміном з 26 червня по 7 липня відбувалося у змішаному форматі. Я зареєструвався і отримав запрошення на участь у Міжнародній літній школі. Відвідував лекції дистанційно на платформі Microsoft Teams, але це не завадило отримати якісні знання та познайомитися з новими цікавими людьми. Лекторів до літньої школи запросили з усього світу! Щодо самих лекцій, теми були актуальні та надзвичайно важливі, до прикладу: «Екологічні наслідки війни для економічного розвитку. Випадок України», яку читала професор Ілона Думанська з Хмельницького національного університету. Професори багато розповідали про сталий розвиток, систему охорони здоров’я, вплив зміни клімату на економіку. Особисто я вважаю ці знання як ніколи цінними, кожен громадянин повинен чітко розуміти важливість зв’язку між екологією, економікою та соціальними чинниками. Саме від цих компонентів залежить довгострокове благополуччя України.

Тому я вдячний Хмельницькому національному університету та Лодзькому університету за чудову можливість розвитку моїх soft skills навичок, власної економічної свідомості та розширення світогляду в рамках літньої школи. І надзвичайно важливим стало для мене, як майбутнього перекладача з польської та англійської мов, спілкування цими іноземними мовами – мовами моєї майбутньої професії – підвищення рівня володіння та набуття нових компетентностей! А отриманий сертифікат дасть можливість на перезарахування моїх набутих навичок із окремих тем із польської мови. Це був незабутній досвід моєї академічної мобільності. Я радий, що навчаюся за означеною освітньою програмою на кафедрі слов’янської філології ХНУ, яка надає нам якісні знання, завжди спонукає до участі у міжнародних програмах, здобуття неформальної освіти та підвищення власного рівня набутих компетентностей!» (Артем Корчагін, студент 2 курсу ОПП «Філологія. Польська мова і література, друга мова – англійська»).

Ми щиро радіємо успіхам наших здобувачів освіти як на рівні університету, так і всеукраїнському та міжнародному рівнях! Бажаємо й надалі «тримати марку» та впевнено користуватися усіма відкритими можливостями задля набуття професійних компетентностей та саморозвитку.

Інформація кафедри слов’янської філології