8 листопада на кафедрі слов’янської філології Хмельницького національного університету відбулося гостьове заняття із учителем польської мови ліцею №3 м. Кельце (Польща) Оленою Рябошапка. Зустріч відбулася на запрошення завідувача кафедри слов’янської філології Нелі Подлевської у рамках вивчення полоністичних дисциплін студентами-філологами кафедри, зокрема «Міжкультурна комунікація у перекладознавчому аспекті», «Методика викладання польської мови у закладах освіти» та ін.
Сьогодні надається велика перевага міжособистісній комунікації як у приватному житті кожної людини, так і у її професійній діяльності. При цьому підвищення ефективності власної життєдіяльності можливе тільки за умови постійного розвитку та самовдосконалення особистості протягом усього життя, що проявляється у якісній і творчій реалізації власних професійних функцій, створенні умов для розвитку інших людей, що сприяють розв’язанню проблем будь-якого характеру. Необхідною умовою цього процесу є використання різноманітних методів, удосконалення як власної професійної діяльності, так і особистісного розвитку в цілому. Одним з таких методів є коучинг.
Коучинг – це сучасна технологія, яку створили для розвитку потенціалу людей і команд, задля досягнення заздалегідь узгоджених цілей та докорінної зміни моделей поведінки, що призводить до розкриття внутрішнього потенціалу особистості. У процесі коучингу відбувається розкриття потенціалу людини, розвиток її професійних та особистих якостей, завдяки чому розвиваються нові здібності й навички, які підвищують ефективність роботи та покращують якість життя людини в цілому. Коучинг може бути використано як універсальну технологію, яка дозволяє ефективно працювати на суб’єкт-суб’єктному рівні, тобто вміти керувати собою, своїм станом, своїми ресурсами, допомагати іншим у розвитку особистісного потенціалу, у підвищенні особистої ефективності, розвивати навички комунікації, будувати конструктивні відносини з колегами, які максимально підвищують ефективність вирішення актуальних життєвих завдань тощо.
Коуч – це одна із професій ХХІ століття, яка стрімко поширюється у всьому світі. Ще двадцять років тому працювати з коучем вважалося екстравагантним, десять років тому – модним. Сьогодні коучинг – звичне явище як у сфері бізнесу й управління людськими ресурсами, так і в освіті, спорті, особистому житті тощо.
Олена Рябошапка із супроводом мультимедійної презентації розповіла усім присутнім студентам про технологію коучингу у навчальному процесі, зокрема про її використання у процесі навчання польської мови.
Зупинялисся на процедурних аспектах коучингового процесу, постановці запитань у коучинговому процесі, звертали увагу на поширені помилки у постановці запитань. Не менш важливою проблемою для розв’язання стали питання, пов’язані із вивченням запиту та оцінкою ресурсів учнів (учасників коучингового процесу), типами коучингових розмов, «зоною комфорту», роллю емоцій під час коучингового процесу, мотивацією до змін як основою коучингового процесу.
Дуже важливими вже у додаткових питаннях з’ясовували інструменти коучингу: техніку «Колесо балансу», стратегію Уолта Діснея, техніку шкалювання, метафоричні асоціативні карти, «воронка запитань», а також зосереджували увагу на вправах, спрямованих на самопізнання та розвиток особистості у процесі вивчення польської мови.
Ми щиро дякуємо Олені Рябошаапка за можливість зустрічі із нашими студентами, ґрунтовне висвітлення матеріалу на актуальну у педагогіці й методиці тему, з’ясування перспектив діяльності й нових можливостей майбутніх філологів-полоністів у сфері коучингу. Звісно, усі присутні на занятті студенти мають право на перезарахування опрацьованої теми у відповідних дисциплінах, що вивчаються на їхніх ОПП.
Інформація кафедри слов’янської філології