23 квітня 2024 р. доктор Костянтин Мазур (Університет імені Адама Міцкевича в Познані, Польща) провів онлайн-лекцію «Академічна доброчесність у Польщі: теорія і практика», до якої мали змогу долучитися і наші здобувачі вищої освіти.
Як відомо, проблема дотримання академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу постійно на часі і не лише в Україні, а й у світі. Лектор окреслив основні положення, що стосуються академічної доброчесності, запропонував коротку порівняльну характеристику щодо дотримання вимог доброчесності в Україні і Польщі.
Загалом на лекції науковець запропонував зовсім інший підхід до розуміння академічної доброчесності і її дотримання, тобто не крізь призму плагіату, фальсифікації, оцінювання, нестатутних відносин, а з боку втручання / невтручання держави в освітній процес, оновлення керівного складу в університетах і міністерствах тощо.
Свої відгуки про прослухану лекцію написали і магістранти кафедри.
Тетяна Коробенко (ФППмз-23): «Лекція Костянтина Мазура відкрила мені очі на складний парадокс між теоретичними концепціями академічної доброчесності та їхнім практичним застосуванням у сучасній польській системі вищої освіти. Через дослідження, проведені Костянтином Мазуром, стало очевидним, що існують відмінності між ідеалами управління за моделлю Гумбольдта та реальними умовами університетського життя. Не можна не відзначити ретельність досліджень та аналіз, який був представлений у лекції. Порівняльний підхід до аспектів академічної доброчесності викликає не лише захоплення, але й рефлексію над ситуацією в Україні».
Ольга Ткаченко (ФППм-23): «Щиро дякую за ще одну цікаву зустріч! Пан Костянтин дав нам можливість по-новому, з неочікуваного ракурсу поглянути на проблему академічної доброчесності, про яку ми нібито знали все. Чудовим та мотивуючим є вислів доповідача про те, що добре навчатись, подорожуючи! Адже дійсно, найкращим учителем завжди є те, що нас оточує».
Комарицька Ольга (ФППм-23): «Цікаво було почути, як дотримуються принципу академічної доброчесності в Польщі. Доповідь ми почули від досвідченої людини – пана К. Мазура, який розуміється на цих поняттях. У Польщі, як і в багатьох інших країнах, академічна доброчесність – ключовий елемент суспільного та економічного життя. Цей принцип передбачає чесність, прозорість та дотримання законів у всіх сферах діяльності, включаючи бізнес, уряд та громадянське суспільство. Було все продемонстровано на яскравих життєвих прикладах, які, за словами пана Костянтина, є більш винятковими, але ілюструють академічний етос. Для мене це новий термін, що означає правду, ретельність, відповідальність. У Польщі академічний етос є важливим складником вищої освіти та науково-дослідницької діяльності. Університети та наукові установи в країні зазвичай розвиваються відповідно до цих принципів. Закінчив пан Мазур свою лекцію гарними словами, що дисципліна плюс мотивація – це те, що може відкривати нам життя і бути його рушієм».
Таким чином, академічна доброчесність – це дуже глибоке, широке і складне питання, яке так треба і трактувати, й розуміти, а не просто зациклюватися на вузьких поняттях, пов’язаних, як більшість звикла думати, лише із опозицією ʼвикладачʼ – ʼстудентʼ, коли прописуються лише норми щодо дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками та дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти. Лише дотримання норм академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу дасть результат і допоможе Україні ввійти до європейського освітнього простору.
Наталія Торчинська, доцент кафедри слов’янської філології