Навчання польської мови в Україні під час воєнного стану: Хмельницький національний університет як платформа інноваційного розвитку полонійної освіти

28 листопада 2025 року у стінах Хмельницького національного університету відбувся семінар для вчителів навчальних закладів  м. Хмельницького та Хмельницької області на тему «Польська мова в НУШ: досвід і перспективи» («Język polski na NUSZ: doświadczenia i perspektywy»).

Семінар відбувся в межах виконання завдання «Навчання для вчителів-полоністів в Україні» з теми «Навчання польської мови в Україні під час воєнного стану: потреби і можливості» та програми «Підвищення кваліфікації вчителів-полоністів за кордоном», реалізований через Фундацію «Свобода і демократія» (Польща), фінансований Інститутом розвитку польської мови з державного бюджету Республіки Польща.

Організаторами семінару стали: Хмельницьке обласне відділення Спілки вчителів-полоністів України, Хмельницький національний університет (кафедра слов’янської філології), Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка (кафедра теорії та методик суспільно-гуманітарних дисциплін), Польсько-український центр європейської інтеграції Хмельницького національного університету.

У семінарі взяли участь понад 60 освітян, зокрема вчителі польської мови та керівники відповідних навчальних закладів (Шепетівка, Кам’янець-Подільський, Городок, Хмельницький, Славута, Полонне, Старокостянтинів, Дунаївці, Нетішин, Сатанів, Маків, Шаровечка), працівники громадських об’єднань, що представляють польську національну меншину (Полонне, Хмельницький, Старокостянтинів, Шепетівка), а також академічна спільнота (Хмельницький).

Зокрема учасники заходу представляли такі навчальні заклади та громадські організації Хмельницької області: Кам’янець-Подільський ліцей №13, Городоцький ліцей №3 Городоцької міської ради, Старокостянтинівська загальноосвітня школа I-III ступенів №1 Старокостянтинівської міської ради, КЗЗСО «Ліцей №13 Хмельницької міської ради», Кам’янець-Подільська спеціальна школа Хмельницької обласної ради, Полонський ліцей №7 імені М. Сливки Полонської міської ради, Слобідкорахнівська гімназія Маківської сільської ради Кам’янець-Подільського району, Польська суботня школа при парафії Святого Йоана Хрестителя в Старокостянтинові, КССЗО «Ліцей №18 Хмельницької міської ради», Гімназія 4 Шепетівської міської ради, Комунальна установа Дунаєвецької міської ради «Центр позашкільної освіти», Культурно-освітній центр польської національної меншини Полонської міської ради, Славутська гімназія «Успіх» Славутської міської ради, КЗЗСО «Шаровечківська гімназія Хмельницької міської ради», Нетішинська гімназія «Гармонія» Нетішинської міської ради Шепетівського району, ОЗО Сатанівський ліцей Сатанівської селищної ради Хмельницького району, Гімназія №1 Шепетівської міської ради, Суботньо-недільна школа при Гімназії №5 Шепетівської міської ради, Суботньо-недільна школа при Шепетівському осередку Спілки поляків України, Школа суботньо-недільна м. Хмельницького при Осередку Спілки поляків України, Хмельницький міський осередок Спілки поляків України, Приватна початкова школа «Хмельницька католицька школа блаженної Марцеліни Даровської», ГО «Ви.Мова», Центр слов’янських мов і культур м. Хмельницький, Культурно-освітній центр імені Юліуша Словацького польської громади м. Хмельницького, Хмельницький національний університет, Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія.

З вітальним словом до учасників семінару звернувся ректор Хмельницького національного університету, кандидат економічних наук, доцент Сергій Матюх, який наголосив на актуальності теми заходу, оскільки викладання польської мови в контексті Нової української школи – це не лише данина історичному сусідству, але й інвестиція у майбутнє. Ректор також зазначив, що глибоке вивчення польської мови відкриває широкі академічні та професійні перспективи для української молоді, сприяючи інтеграції українських освітніх систем.

До вітань доєдналася також проректор з науково-педагогічної роботи та моніторингу якості освіти Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка, кандидат історичних наук, доцент Ірина Вашеняк, яка зосередила увагу на удосконаленні професійних компетентностей педагогів в сучасних умовах реформування загальної середньої освіти.

До освітян з вітальним словом та словами вдячності звернулася і декан гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету, кандидат педагогічних наук, доцент Неля Подлевська, яка закцентувала на важливості якісної підготовки майбутніх вчителів польської мови, їхній здатності швидко адаптуватися до вимог НУШ та використовувати сучасні європейські методики. Декан звернула увагу присутніх на розвиток полоністики у Хмельницькому національному університету, окреслила досягнення і перспективи діяльності, зосередивши увагу на необхідності тісного зв’язку між факультетом та школами для обміну досвідом та апробації новітніх підходів у викладанні польської мови, а також висловила подяку освітянам за їхній внесок у поширення польської мови та культури в регіоні, запевнивши у всебічній підтримці таких важливих ініціатив з боку університету.

Із доповіддю на тему «Стан і перспективи полонійної освіти в Україні у період російської агресії (2022−2024 рр.)» («Stan i perspektywy oświaty polonijnej w Ukrainie podczas rosyjskiej agresji (2022-2024)») виступила старший викладач кафедри слов’янської філології Хмельницького національного університету, голова Хмельницького обласного відділення Спілки вчителів-полоністів України Юлія Серкова. Доповідачка ознайомила всіх присутніх з основними проблемами впливу повномасштабної агресії Росії на освітній процес в Україні, особливо в контексті польської діаспори (Полонії), зокрема закцентувала на специфіці ведення освітнього процесу в умовах війни у період з 2022 до 2025 років.

Про формування життєстійкості педагогів в умовах сучасних викликів війни в Україні говорила Катерина Біницька, професор кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, доктор педагогічних наук, професор, водночас провівши невеликий треніг, що стосувався тематики доповіді.

         Людмила Пулатова, завідувач кафедри  теорії та методик суспільно-гуманітарних дисциплін Хмельницького обласного інституту педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка, кандидат філологічних наук, представила результати кращих практик розвитку полоністичної освіти в закладах загальної середньої освіти Хмельницької області.

Практичні кейси та напрацювання щодо формування польськомовної компетентності учнів були представлені керівниками та педагогами з різних освітніх установ регіону, що засвідчило широке географічне охоплення теми.

Своїм досвідом впровадження мовної програми поділилися керівники та педагогічні працівники закладів:

  • Зоя Роговська (директор Городоцького ліцею № 3 Городоцької міської ради);
    • Альбіна Меркур’єва (вчитель польської мови Кам’янець-Подільського ліцею № 13);
    •  Тетяна Сосун (директор Культурно-освітнього центру польської національної меншини м. Полонного);
    • Людмила Пістрюга (директор гімназії №4 Шепетівської міської ради).

Друга (практична) частина заходу та тему «Інноваційні технології у вивченні граматики польської мови» проходила в Українсько-польському центрі європейської інтеграції на базі Хмельницького національного університету.

Майстер-класи для освітян провели викладачі кафедри слов’янської філології Хмельницького національного університету, зокрема:

– кандидат педагогічних наук, доцент Оксана Ранюк («ШІ як партнер учителя: створення ефективних промптів для занять»);

– старший викладач Світлана Войталюк («Додаток Suno як інструмент у створенні дидактичних матеріалів»);

– кандидат філологічних наук, доцент Людмила Станіславова («Інноваційні цифрові інструменти як ресурс для підвищення якості викладання польської мови»);

– доктор філософії, доцент кафедри Тетяна Мороз («Граматика без нудьги: ігри та творчі завдання»).

Весь практичний блок був зорієнтований на вимогах Нової української школи, зокрема на інноваційних методиках для формування ключових польськомовних компетентностей здобувачів загальної середньої освіти.

Семінар став для вчителів польської мови багатофункціональною платформою, яка надала їм практичні інструменти, інноваційні знання та відчуття професійної підтримки, а також підвищив їхню методичну компетентність відповідно до сучасних освітніх стандартів.

Усі учасники заходу отримали сертифікати про підвищення кваліфікації.

Семінар «Польська мова в Новій українській школі: досвід і перспективи» став знаковою подією, підтвердивши стратегічне значення мовної освіти в регіоні у співпраці закладів загальної середньої освіти, закладів вищої освіти та громадських організацій, спрямованих на розвиток полоністики в Україні, зокрема в умовах воєнного стану.

Практична частина засвідчила готовність освітян до цифрової трансформації: учасники отримали навички інтеграції штучного інтелекту та ігрових методик у навчальний процес. Обмін досвідом між університетом та школами дозволив актуалізувати методики відповідно до вимог Нової української школи.

Кафедра слов’янської філології висловлює щиру подяку директорам шкіл та вчителям польської мови – за їхню активну участь та щоденну важливу працю; керівництву Хмельницького національного університету за підтримку, викладачам кафедри – за змістовні майстер-класи; співорганізаторам семінару – за спільну діяльність, спрямовану на розвиток освіти.

Сподіваємося, що набуті знання та встановлені контакти сприятимуть подальшому підвищенню якості викладання та зміцненню українсько-польського освітнього діалогу! Додаткова інформація на сайті ХОІППО ім. А. Назаренка: https://www.facebook.com/XOIPPO/posts/pfbid02neVTX3cPnWJsNwTQ1FCSX3HrB4QxWVsQ7PZGZw4WCC6Zq3ShJKiMnJN8CUe37oZbl?rdid=EaJdyJfFmTm6CdCW#