Навички і професії майбутнього – студенти-полоністи на Ярмарку вакансій у ХНУ

7 червня у холі четвертого навчального корпусу відбувався Ярмарок вакансій, організований Центром кар’єри ХНУ. Різні підприємства міста й Хмельницької області, зокрема, ТОВ «Сіріус Екстружен» (м. Хмельницький), ДП «Красилівський агрегатний завод», ДП «Новатор» (м. Хмельницький),  ТОВ «Шепетівський ремонтний завод», Волочиський машинобудівний завод «Мотор Січ»,  АТ «ФЕД» (м. Волочиськ),  ТОВ «АУДИТ-СОФТ», ТОВ «КОМПАНІЯ ПАТРІОТ», мережа магазинів  «Сільпо»,  група компаній «Волошкове поле» запропонували вільні робочі місця та вакантні посади.

Студенти мали змогу поспілкуватися з керівниками компаній, познайомитися з працівниками організацій та отримати більше інформації про напрямки роботи,  а також  отримати консультації кар’єрних консультантів,  поставити запитання представникам компаній про наявні програми стажування, практик та вакансії, відвідати воркшопи, майстер-класи та тренінги. Найбільш зацікавлені студенти отримали не лише подарунки та солодощі, а й безцінний досвід спілкування та настанови, які знання та навички потрібні для роботи.

Світ стрімко змінюється завдяки технологіям, і тим більше посилюється увага до теми необхідних  навичок, які також зазнають відчутних змін завдяки змінам на ринку праці й у бізнес-процесах, появі нових професій і відмиранню неактуальних.

Світовий економічний форум у швейцарському місті Давос оприлюднив у жовтні 2020 року черговий список навичок, важливих для успіху в майбутньому. Ця міжнародна неурядова організація об’єднує політичних, академічних та економічних суспільних лідерів для вирішення проблем, з якими стикається сучасний світ на різних рівнях. Організація періодично публікує аналітичні звіти щодо глобальних трендів. Один з них – «Майбутнє робочих місць», де представлено навички, актуальні для успішної кар’єри. Каталог таких навичок було створено як прогноз для 2015, 2020, а тепер – для 2025 року.

Звіт «Майбутнє робочих місць» створено за результатами опитування керівників глобальних компаній. Ці топ-менеджери поділилися думками щодо того, які навички знадобляться їхнім працівникам у майбутньому.

Спрогнозовані потреби у навичках на 2025 рік:

– аналітичне мислення та інноваційність;

– активне навчання та навчальні стратегії;

– комплексне вирішення проблем;

– критичне мислення та аналіз;

– креативність, оригінальність та ініціативність;

– лідерство і соціальний вплив;

– використання, моніторинг і контроль технологій;

– проєктування технологій та програмування;

– стійкість, стресостійкість та гнучкість;

– аргументованість, вирішення проблем та генерування ідей.

Так, порівняно з версією аналогічного переліку на 2020 та 2015 роки, можна зауважити, що в списку незмінно залишилося вирішення проблем. Натомість до критичного мислення додано аналіз, до креативності – оригінальність та ініціативність. Таким чином додаються акценти, які допомагають краще зрозуміти очікування працедавців.

Водночас з’явилися зовсім нові навички: активне навчання та навчальні стратегії, використання, моніторинг і контроль технологій, а також проектування технологій та програмування.

Але найважливішим оновленням у списку навичок,  є активне навчання та навчальні стратегії. Адже саме вміння вчитись активно й ефективно є запорукою успіху в майбутньому, яке визначатиметься динамічними змінами, невизначеністю і необхідністю та готовністю до перекваліфікації.

Те, що винесено в перелік топ-10 – це не так про конкретну спеціалізацію чи навички, як про комбінацію базових елементів людської діяльності: розв’язання проблем, управління собою, взаємодія з іншими та використання технологій. Із цих чотирьох напрямків можна викроїти будь-яку кваліфікацію чи спеціалізацію, які необхідні для того, щоби відповісти на нові економічні й соціальні виклики сьогодення та майбутнього.

Компанія  Burning Glasses, проаналізувавши орієнтовно 56 мільйонів описів вакансій та приблизно 120 мільйонів резюме, побачила три блоки навичок: людиноцентричні, цифрові та бізнес-орієнтовані, у кожному з яких виділили певні навички.

Тож ідеальний кандидат – це:

  • комунікабельний, уміє співпрацювати, критично і креативно мислить, здатен самостійно аналізувати ситуацію (людиноцентричні навички);
  • вміє аналізувати дані, знає бодай одну мову програмування і як розробляти комп’ютерні програми, опанував основи кібербезпеки (цифрові навички);
  • спроможний оперувати бізнес-процесами, управляти проєктами, знається на цифровому дизайні й комунікації даних (бізнес-орієнтовані навички).

Текст звіту «Майбутнє робочих місць» дає підказку, що робити на системному рівні: «Розвиток та посилення людських навичок та здатностей завдяки освіті, навчання та змістовна робота є ключовими рушіями економічного успіху, індивідуального добробуту та згуртованості в суспільстві».

Можемо упевнено стверджувати – нам необхідно постійно вдосконалюватися і ставати кращої версією себе.  Необхідно порівнювати себе лише із собою вчорашнім. Саме власна мета, наші унікальні досвід і вміння роблять нас справді потрібними й бажаними, що своєю чергою призводить до економічного успіху, індивідуального добробуту й соціальної рівноваги.

Також зазначаємо, що у Хмельницькому національному університеті функціонує успішно Лабораторія Нової української школи, яка є педагогічним майданчиком для підготовки до майбутньої професії учителя НУШ. Лабораторія має необхідне сучасне обладнання для інтерактивного навчання, і також є майданчиком для здійснення профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді – майбутніх абітурієнтів та студентів, адже тут для них не лише программа знайомства із кафедрою, що забезпечує навчання на ОПП філологічних і педагогічних, знайомство зі студентами і розповіді від них із перших уст, а й визначення нових можливостей та майбутньої професії у взаємодії з інтерактивним плакатом «Професії і навчики майбутнього», де за допомогою Q-кодів усі охочі мають можливість визначити свої нахили та спроєктувати навички, необхідні і бажані для професійної самореалізації у суспільстві.

Упевнені, що наші студенти, які взяли участь у цьому заході, отримали корисну інформацію щодо власного професійного старту. І звісно ж, у перспективі братимуть участь у подібних заходах, а також працюватимуть над розвитком тих компетентностей і формуванням таких навичках, які затребувані на ринку праці.

Інформація кафедри слов’янської філології