Сучасне життя ставить нові виклики перед освітою і водночас сприяє розвиткові різних умов для якісно нового рівня навчальної діяльності. Однією із форм обміну досвідом між викладачами й студентами, яку можна реалізувати в дистанційній формі, стали гостьові лекції. Так, 8 грудня 2021 року студенти 4 курсу спеціальностей «Філологія. Українська мова і літератури», «Середня освіта. Українська мова і література» гуманітарно-педагогічного факультету мали можливість послухати лекцію із синтаксису сучасної української літературної мови (викладач – кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології Н. М. Торчинська), яку для них провела кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини О. В. Дуденко.
Дисципліну «Сучасна українська літературна мова» студенти-філологи слухають протягом чотирьох років їхнього навчання на бакалавраті. Для успішного оволодіння мовою важливо усвідомити особливості функціонування мовних одиниць усіх рівнів, засвоїти закономірності різних аспектів мови – її звукової системи, словникового складу, граматичної будови. Особливе значення має вивчення синтаксису як завершального розділу курсу СУЛМ, оскільки знання характерних ознак словосполучень і речень, їхніх типів у системі мови та особливостей реалізації в мовленні дає змогу користуватися синтаксисом як тонким механізмом, що приводить у дію фонетичну і лексико-фразеологічну систему мови.
Тема лекції «Неповні речення» відповідає змісту робочої програми і є останньою із-поміж виучуваних у сьомому семестрі.
Запрошена лекторка ознайомила студентів із поняттям «неповні речення», їхніми структурними типами, особливостями функціонування в різностильових текстах.
Особливу увагу О. В. Дуденко зосередила на труднощах розмежування порівняльних зворотів і підрядних порівняльних речень, запропонувавши алгоритм для визначення синтаксичної функції згаданих конструкцій і проілюструвавши все низкою прикладів із творів сучасних українських письменників.
Студенти брали активну участь у лекції, зокрема відповідали на питання, пропонували власні приклади, робили спроби узагальнити отриману інформацію.
Отже, сучасний формат отримання освіти потребує нових рішень у реалізації навчального процесу, а гостьові лекції дозволяють дистанційно обмінятися педагогічним досвідом між викладачами, ознайомитися із новітніми формами і технологіями навчання, сприяють отриманню нових знань та формуванню лінгвістичних компетенцій.
Доцент кафедри Н. М. Торчинська