«Українська мова в закладах освіти: оновлення змісту програм та підручників» – участь у всеукраїнській конференції студентів і викладачів

16 березня відбулася всеукраїнська конференція, присвячена методичним питанням щодо оновлення змісту програм і підручників з української мови у закладах освіти.

Учасниками конференції стали студенти, вчителі, викладачі, науковці із різних куточків України: Суми, Харків, Київ, Чернівці, Краматорськ, Івано-Франківськ, Житомир, Конотоп, Миколаїв, Дніпро, Хмельницький, Енергодар, Одеса, Чернігів, Львів, Хуст, Берегово, Рокосово, Виноградів, Колочава, Мукачево, Ужгород.

Від Хмельницького національного університету взяли участь викладачі-методичти кафедри слов’янської філології, кандидати педагогічних наук, доценти Неля Подлевська та Інна Горячок, а також студенти, майбутні учителі української мови та літератури, які зараз вивчають методику навчання української мови та методику навчання української літератури.

Учасниками-спікерами конференції були:

Тарас Кремінь – уповноважений із захисту державної мови, кандидат філологічних наук, доцент, доктор філософії;

Олена Семеног – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, авторка навчальних програм та підручників з української мови;

Олеся Калинич – заслужений учитель України, переможниця всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015» у номінації «Українська мова і література», учитель-методист, авторка навчально-методичних видань, підручників з української мови і літератури.

Найактуальнішими стали дискусійні питання, що стосувалися освітніх втрат та шляхів їх подолання; змін у програмах і підручниках з української мови; програмотворення тощо.

 «Я була на конференції, у мене залишились хороші враження. Особливо сподобалась тема про окремі параграфи підручника української мови (розповідала пані Тетяна), у яких можна повністю засвоїти тему: теоретичний матеріал, практичні та додаткові завдання. А також порадували слова пані Олесі про те, що їхня команда постарається переглянути зміни щодо деяких гідних творів у підручнику української літератури.  Дякую Нелі Володимирівні за пропозицію відвідати конференцію, яка стала доповненням до моїх знань із методики навчання української мови!» (Катерина Шпільчак, студентка 3 курсу СОУА-20).

«Враження позитивні. Було сказано багато чого цікавого. До прикладу, взяти до уваги те, що навчальні програми змінюються майже постійно. Треба вміти правильно їх дібрати, тобто знайти підхід до кожного класу в школі, щоб більш зрозуміло і легко було всім учням засвоювати матеріал, а потім використовувати його на практиці» (Дар’я Береза, студентка 3 курсу ФУМ-20).

«Як студентці спеціальності «Середня освіта» було дуже цікаво послухати про актуальні освітні проблеми і методи їх вирішення, які були запропоновані. Для мене було незвично трохи поринути у світ підручникотворення, та все ж захоплююче. Завжди приємно послухати людей, які вже досягли певних вершин у своїй професії й не зупиняються у розвитку та діляться своїм досвідом з іншими. На мою думку, такі зустрічі-вебінари є актуальними у сьогоднішніх умовах – люди з різних куточків країни можуть доєднатись і висловити свою думку або ж послухати інших. Дякую за можливість почути фахівців»  (Богдана Опушко, студентка 3 курсу СОУА-20).

«Загалом враження від конференції досить позитивні. Цей захід  дав змогу почути кваліфікованих фахівців, які є авторами найсучасніших підручників та методичних рекомендацій з  української мови. На конференції обговорювалися актуальні проблеми освіти та пропонувалися шляхи їх вирішення. Було надзвичайно цікаво слухати усі доповіді, що стосуються актуальних питань навчання  української мови, зокрема, яка роль оновлення  підручників та навчальних програм в освітньому процесі. Для мене як студентки спеціальності «Середня освіта» ця зустріч була досить корисна та інформативна. Я вважаю, що такі події є важливими, як для викладачів, так і для студентів філологічного спрямування. Це завжди  актуально для тих, хто хоче дізнатися щось нове або просто поділитися своїми думками чи досвідом з іншими. Дякую за можливість прослухати професіоналів своєї справи (Ангеліна Садовець, студентка 3 курсу СОУА-20)

«16 березня 2023 року разом із викладачами кафедри слов’янської філології та здобувачами освіти Хмельницького національного університету стала учасницею науково-методичного вебінару «Українська мова в закладах освіти: оновлення змісту програм та підручників». Різноманітні теоретико-практичні проблеми стали предметом науково-методичного заходу, у якому взяли участь Тарас Кремінь – к. філол. н., Уповноважений із захисту державної мови (Київ) та провідні фахівці-мовознавці й лінгводидакти: Олена Семеног – д. філол. н., проф., завідувачка кафедри української мови і літератури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, авторка програм і підручників з української мови; Олеся Калинич – заслужений учитель України, авторка навчально-методичних видань з української мови та літератури; Тетяна Дятленко – к. пед. н., доц., авторка програм і підручників з української мови. Професійне занурення в оновлення змісту програм і підручників у процесі навчання української мови об’єднало однодумців із різних регіонів України – відомих теоретиків-лінгводидактів і початківців-практиків. Як здобувачку магістерського рівня вищої мовної освіти мене зацікавила участь у такому науково-методичному діалозі, адже заявлена проблематика є досить актуальною та доцільною: в умовах складних суспільних викликів, пов’язаних із воєнною агресією, питання побутування української мови, і зокрема в освітньому середовищі, викликають неабиякий інтерес у соціумі. Крім того, в умовах освітянських змін під егідою Нової української школи на часі є й питання методичного забезпечення освітнього процесу. Зміни в мовній освіті у вітчизняних закладах, і зокрема освітні втрати і здобутки, послаблення шкільних програм, відповідність їх державному стандарту й типовим планам, освітньо-професійна підготовка вчителя-словесника в Україні та за кордоном стали предметом ґрунтовного обговорення, зорієнтованого на ефективності чинних програм і підручників з української мови, а відтак і філологічної освіти загалом. Узявши участь в онлайн-конференції, спільно з іншими учасниками мала змогу прослухати низку інформативних доповідей із заявленої тематики та пройти інтерактивне фокус-опитування, висловити власні коментарі та осмислити запропоновані рекомендації від авторитетних лінгводидактів-авторів модельних освітніх програм і підручників. Робоча атмосфера заходу, на нашу думку, сприяла створенню справжнього комунікативного майданчика з можливістю професійної релаксації та обміну досвідом в аспекті кореляції програмних результатів із суспільними запитами та підвищення мотивації здобувачів освіти у засвоєнні мови як основного засобу комунікації. Усвідомлюємо, що поза форматом обговорення залишилася ще низка актуальних проблем фахової мовної освіти і нерозв’язаних питань науково-методичного забезпечення освітнього процесу, тому із зацікавленістю очікуємо подальшого науково-методичного діалогу. (Наталя Шарманова, студентка 1 курсу магістратури ФППмз-22).

Перегляд обговорення змін у програмах та підручниках з української мови: https://www.youtube.com/watch?v=jq0WuR56bik&t=2s

Звісно, участь наших студентів у конференціях, присвячених питанням методики навчання, є дуже актуальним для них, адже отримують додаткові знання, розширюють свої вміння й навички щодо набуття професійних компетентностей у майбутній діяльності вчителя. А ще із методичних дисциплін (як обов’язкових, так і вибіркових) отримують перезарахування відповідної теми (за заявою здобувача) та відповідно до Положення про порядок визнання та зарахування результатів навчання здобувачів вищої освіти у ХНУ, оприлюдненому на сайті університету: https://khmnu.edu.ua/polozhennya-pro-organizacziyu-osvitnoi-diialnosti/

Інформація кафедри слов’янської філології