Вчитель-методист на навчальному занятті з методики навчання української мови

22 жовтня 2021 року для студентів-філологів 4 курсу спеціальностей «Філологія. Українська мова і література» та «Середня освіта. Українська мова і література та англійська мова» було проведене навчальне практичне заняття з дисципліни «Методика навчання української мови у закладах загальної середньої освіти» (викладач кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри слов’янської філології Неля Подлевська) за участі вчителя української мови і літератури, вчителя вищої категорії, вчителя-методиста Навчально-виховного комплексу №4 м. Хмельницького Тетяни Головик.

Тема заняття відповідно до програми – «Методика вивчення будови слова і словотвору». Варто зазначити, що попереднім заняттям було лекційне за означеною темою, на якому студенти мали можливість ознайомитися із теоретичним матеріалом, опрацювати навчальну програму з української мови за відповідною темою, здійснити вибірковий аналіз текстового матеріалу (відповідно до завдань) у модульному середовищі дисципліни, а також пройти тестовий контроль.

«Для студентів (майбутніх учителів української мови) необхідно усвідомити, що розуміння структури слова – важлива умова вивчення морфології, засвоєння орфографії, передусім тих правил, що ґрунтуються на морфологічному принципі. Не менш важливим є й розуміння дітьми способів словотворення. Усвідомлення взаємодії морфем у складі слова й способів творення готує учнів до ґрунтовного сприйняття творення морфологічних форм. Важливо звертати увагу на специфіку розділів, їх значення й завдання у фаховій підготовці вчителя-словесника. Глибокого осмислення потребують поняття «словозміна» і «словотворення», з якими учні мали справу у початкових класах. Розглядаючи морфеми з погляду їх звукового вираження й значення, варто зосередити увагу на таких поняттях, як синонімічність, антонімічність, омонімічність морфем. Найважливішим методом теоретико-практичного опрацювання матеріалу є повний аналіз – морфемний (у шкільній практиці – розбір слова за будовою) і словотвірний. В окремих випадках учитель може вдатися до історичного походження слова (застосовуючи елементи етимологічного аналізу)» (викладач дисципліни). Такі основні тези практичного заняття, навколо яких і будувався хід заняття.

Студенти проаналізували підручники з української мови для 5 і 6 класів, де вивчаються означені теми, на предмет розвитку вмінь і навичок, визначених навчальною програмою, подачі навчального матеріалу: від теоретичного до практичного, від простого до складного, від репродуктивного до творчого, від схематичного до текстуального і т.п. Свій аналіз представляли у мультимедійних презентаціях.

Не менш цікавим виявилося і завдання для студентів – продемонструвати фрагмент уроку – вивчення нового матеріалу – пояснення вчителя, де студенти, майбутні учителі, могли добирати різноманітні (вивчені уже раніше) форми, методи і прийоми подачі матеріалу, враховуючи психолого-педагогічні умови класу.

Творчим завданням для студентів стало – дібрати різноманітні вправи і завдання на вивчення будови слова і словотвору для учнів відповідних класів. Цікавим видався підхід до виконання цього завдання, оскільки кожен зі студентів шукав і знаходив найвлучніші, на його погляд, завдання, а також засоби для їх подачі. Найефективнішими, на погляд студентів, є інтерактивні завдання та прийоми навчання, які спонукають учнів до розвитку їхньої уваги, пам’яті, мислення, логіки, спостереження й узагальнення.

Заняття було побудоване у формі діалогу (полілогу), де після кожного представленого студентами виду роботи йшло активне обговорення з погляду студентів, викладача-лектора та вчителя-практика.

«Після заняття, присвяченого темі «Будова слова та словотвір» залишилися дуже приємні емоції. Було цікаво презентувати свій матеріал та спостерігати за роботами одногрупників. На занятті також була присутня вчителька української мови, яка брала участь у оцінці студентських робіт та відповідала на їх питання. Вчителька склала про себе приємне враження та дала дуже багато корисних порад, які допоможуть нам у майбутній учительській діяльності. Було дуже цікаво слухати про її власний досвід у школі та побажання успіху нам, як майбутнім вчителям. Хочеться ще таких зустрічей. Думаю, вони ще будуть!» (Карина Петкова, студентка СОУА-18)

«Приємно вражена від нестандартного практичного заняття, під час якого ми мали чудову можливість поспілкуватися із вчителем-методистом!

Дружелюбна атмосфера, цікаві запитання студентів та методично обгрунтовані відповіді вчителя мотивували нас до вивчення методики навчання будови слова і словотвору. Ми із задоволенням презентували аналіз тем із підручників, елемент пояснення та цікаві вправи, які можна використати під час вивчення шкільних тем із будови слова та словотвору. Особливо цінним є думки як викладача, так і вчителя про наші методичні напрацювання» (Віта Нейман, студентка ФУМ-18)

«Цікаве й змістовне заняття))) Було приємно поспілкуватися з Тетяною Миколаївною, яка радо поділилася з нами своїм досвідом. Вона розповіла про організацію роботи в різних класах, пояснила, які форми роботи на уроці доцільніше застосовувати і поділилася секретами, як змотивувати учнів вивчати українську мову. А також позитивно налаштувала на проходження навчальної практики в школі (яку ми будемо проходити у лютому 2022 року) і подальшу роботу за спеціальністю!» (Ольга Волобуєва, студентка СОУА-18)

«Заняття було дуже цікавим та корисним, адже ми мали можливість показати та оцінити роботи один одного і поспілкуватися з цікавою особистістю. Тетяна Миколаївна заохочує та надихає своїм прикладом!» (Вікторія Чопик, студентка СОУА-18)

Щиро дякуємо Тетяні Миколаївні Головик за участь у вишівському занятті, за знайдений час і можливість поділитися досвідом із нашими студентами!

Щиро дякуємо за схвальні відгуки про підготовку наших студентів, за мотивацію до навчальної і професійної діяльності, за ті «секрети» педагогічного досвіду, які не залишилися «секретами», а були виголошені задля успішного набуття професійної кваліфікації майбутніми філологами-словесниками, бакалаврами-випускниками. Дуже важливо для студентів почути настанови перед педагогічною практикою. Особлива подяка – за запрошення наших студентів до НВК №4 для проходження педагогічної практики! Обов’язково скористаємося цією можливістю!

Така співпраця не одноразова, адже постійно взаємодіємо і під час проведення наукової роботи у ЗВО та методичних семінарів на кафедрі слов’янської філології. Сподіваємося і на подальше продовження співпраці!

Інформація кафедри слов’янської філології