Відкрите заняття – шлях до вдосконалення професійної майстерності викладача та якості знань студентів-полоністів

Відкриті заняття – це форма педагогічної практики, коли викладач запрошує студентів або інших відвідувачів, щоб вони спостерігали за навчальним процесом у реальному часі. Це може бути корисним інструментом для навчання і розвитку викладача та студентів. Серед переваг відкритих занять варто виокремити:

  • демонстрацію професійної майстерності – відкриті заняття дають змогу спостерігачам побачити, як викладач застосовує свої знання та навички в практичній діяльності. Це може бути важливим для вироблення у них професійних навичок та стимулювання мотивації;
  • взаємне навчання – відкриті заняття можуть створити атмосферу взаємного навчання, де і викладач, і студенти можуть навчатися один від одного. Спостереження за тим, як викладач взаємодіє зі студентами, а також за їхніми реакціями та взаємодією між собою, може стати корисним досвідом для всіх присутніх.
  • засвоєння кращих практик – відкриті заняття можуть слугувати платформою для викладачів для демонстрації кращих педагогічних практик та інноваційних методів навчання. Це може бути корисним для розвитку професійної спроможності викладачів та підвищення якості навчання.
  • стимулювання відкритого обговорення – відкриті заняття можуть сприяти відкритому обговоренню та обміну думками між викладачем і студентами. Це може сприяти активній участі студентів у навчальному процесі та поглибленню їхнього розуміння матеріалу.
  • формування професійних зв’язків – відкриті заняття можуть створити можливості для встановлення контактів та співпраці між викладачами, студентами та іншими учасниками освітнього процесу.

Ранюк Оксана Петрівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри слов’янської філології провела кілька відкритих занять у травні, зокрема, практичне заняття «Życie w mieście i na wsi» з дисципліни «Розмовний практикум з польської мови» для групи ФППА-23-1 та лекцію «Інноваційні технології у навчанні польської мови: сутність та специфіка» з дисципліни «Методика викладання польської мови і літератури у закладах вищої освіти» для групи ФППм-23-1.

Відкрите практичне заняття відвідали завідувач кафедри слов’янської філології, доцент, кандидат педагогічних наук – Подлевська Неля Володимирівна та викладачі кафедри – Торчинська Наталя Миколаївна, кандидат філологічних наук, доцент; Мороз Тетяна Олександрівна, доктор філософії, викладач.

Практичне заняття «Życiewmieścieinawsi» було цікавим та різноманітним, адже Оксана Петрівна використовувала інтерактивні та інноваційні методи. Заняття супроводжувалося мультимедійним супроводом. Викладач використовувала різноманітні платформи, зокрема Kahoot – для перевірки засвоєної лексики, Baamboozle – для знайомства з польськими містами, Mentimeter – для побудови асоціативного куща та соціологічного опитування. Студенти активно брали участь та швидко реагували.

Крім того, студенти постійно взаємодіяли в парах або групах, адже це і є основним завданням інтерактивних методів. Серед інтерактивних методів та ігор були використані такі, як «Gdzie jestem?», cитуаційний метод (студентам в групі були запропоновані ролі, відповідно до яких потрібно було створити діалог); «Bingo», «Czy znasz ten idiom?».

Закріплення матеріалу було теж можливим за допомогою прослуховування аудіозаписів зі словами, діалогами, текстами та постійного занурення в польське мовлення. Окрім цього, для кращого запам’ятовування лексики, викладач використала роботу з піснею «Do serca przytul psa». Після прослуховування було проаналізовано лексику, обговорено проблеми, які порушують автори пісні, після чого студенти разом з викладачем заспівали.

Лекцію було проведено онлайн на платформі ZOOM, до якої під’єдналися викладачі кафедри слов’янської філології. Було розкрито зміст основних інноваційних технологій для навчання польської мови, проаналізовано їхню сутність та специфіку, визначено різноманіття методів та прийомів, представлено рекомендації щодо застосування сучасних технологій у закладах освіти.

У ході лекції ставилися проблемні питання, реалізовувався прийом «асоціативний кущ», «займи позицію» тощо.

Таким чином, відкриті заняття – це цінний інструмент для покращення якості навчання та розвитку університетської спільноти, а також удосконалення науково-педагогічного працівника.

Кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри слов’янської філології

Ранюк Оксана Петрівна