«Інструменти професійного розвитку сучасного викладача університету»
У «Стратегії реформування вищої освіти в Україні до 2020 року» передбачено інтеграцію вищої освіти і науки шляхом підвищення частки та якості інноваційної діяльності в закладах вищої освіти, тому вдосконалення рівня професійної компетентності викладача є одним з основних напрямів реформування сучасної освіти. Суттєвими є не лише рівень теоретичних і практичних навичок з усіх лінгвістичних, літературознавчих, дидактичних дисциплін, а й уміння працювати в інноваційному освітньому середовищі.
Головною метою впровадження інновацій є здатність відповідати на виклики глобалізацій них трансформацій, світових полікультурних тенденцій.
Нові ідеї зосереджено навколо проблем формування в педагогів індивідуальної відповідальності за позитивні зміни в освіті.
Викладачі кафедри слов’янської філології протягом першого семестру 2019-2020 навчального року провели серію відкритих занять із дисциплін, які читають, із упровадженням інноваційних елементів навчання (для всіх охочих відвідати такі заняття).
Старший викладач кафедри Серкова Юлія Іванівна 5.11.2019 року провела заняття із «Практичного курсу польської мови» у вигляді історичної виставки та економічної навчальної гри. Студенти поринули у ХІХ століття, де дізналися чимало цікавої інформації про видатних польських політиків та підприємців, які жили на теренах сучасної України та Польщі. Разом із викладачем студенти впроваджували сміливі, на той час ризиковані та інноваційні рішення у таких галузях, як промисловість, машинобудування, фінанси, туризм та інші. На певний час студенти самі ставали підприємцями та інвесторами, презентували проєкти та заохочували присутніх робити інвестиції. У фінальній частині навчальної гри всі із захопленням слухали новини з газет того часу про динаміку змін цін акцій й відповідно отриманих чи неотриманих прибутків. Таким чином, студенти засвоїли необхідний обсяг спеціальної лексики, створювали комунікативні ситуації, приймали рішення, обговорювали, вели дискусії, комунікували відповідно до теми практичного заняття.
Доцент, кандидат філологічних наук Торчинська Наталія Миколаївна 6.11.2019 року провела відкриту лекцію зі «Вступу до мовознавства» на тему «Мова, її природа і суспільні функції» для студентів першого курсу (групи ФУМ-19-1, СОУ-19-1, ФПР-19-1, СОП-19-1).
Запропонований матеріал становить для студентів новизну, оскільки такі теми у шкільному курсі не вивчаються. Заняття почала методом «мозкового штурму», спрямованого на розв’язування складних завдань за обмежений час.
У цьому випадку студентам було запропоновано висловитися щодо теорій походження людської мови. У кінці заняття повернулися до обговорення, де студенти або погоджувалися із початковим власним твердженням, або ж змінювали висловлену раніше думку.
У процесі викладу матеріалу використовувала мультимедійний супровід із різними варіантами: текст, малюнки, таблиці, діаграми, що допомагає за мінімум часу донести значний обсяг матеріалу.
Викладач у межах методики розвитку критичного мислення неодноразово використовувала прийом «інтелектуальної провокації», спрямованого на розвиток вміння ставити запитання, які спрямовують хід мислення, та «фреймінг» («підштовхування»), суть якого полягає в постановці питання таким чином, щоб можна було знайти відповідь (зокрема, коли йшлося про особливості мислення людей і тварин, расовий і класовий характер мови тощо).
Старший викладач Терещенко Людмила Вікторівна 12.11.2019 року провела відкриту лекцію для студентів груп ФУМ-18, СОУ-18 з дисципліни «Сучасна українська літературна мова. Лексикологія», використовуючи мультимедійний супровід. Під час лекції викладач часто ставила студентам проблемні запитання, які вони успішно вирішували, використовуючи матеріали, розміщені у модульному середовищі ХНУ, до чого спонукала викладач. Протягом лекції спостерігалася активність студентів у вигляді аналізу й синтезу матеріалу не лише з навчальною метою, а й з науковою, оскільки в перспективі студенти писатимуть курсові роботи з дисципліни «Сучасна українська літературна мова», на що наголошувала викладач.
Терещенко Л.В. використовувала зразки фразеологічного матеріалу з усної народної творчості та художньої літератури, в чому прослідковуються міжпредметні зв’язки.
Старший викладач Дутковська Оксана Борисівна 13.11.2019 року провела практичне заняття для студентів першого курсу груп ФПП-19, СОП-19 з дисципліни «Розмовний практикум з польської мови». Викладач використовувала аудіальні та візуальні електронні засоби навчання, що сприяло засвоєнню навчального матеріалу як зразки мовлення польських носіїв. Студенти виконували інтерактивні вправи та завдання, змагаючись в індивідуальних та групових формах. Навчання відбувалося як за традиційними (паперовими) підручниками, так й електронними. Викладач використовувала метод електронного опитування студентів як підсумок навчального заняття.
Викладач Ранюк Оксана Петрівна 14.11.2019 року проводила відкрите практичне заняття для групи ГРС-16 з дисципліни «Друга іноземна мова», тема заняття: «Jesteś instruktorem tanga». Для того, аби заняття було цікавим та ефективним, викладач використовувала різні інтерактивні та інноваційні методи, метод ігор. Зокрема, варто виділити онлайн-тести за допомогою сайту Kahoot, які студенти виконували безпосередньо на занятті.
Крім того, студенти весь час взаємодіяли в парах або групах, адже це і є основним завданням інтерактивних методів. Серед інтерактивних методів та ігор були використані такі, як «Бінго», «Війна числівників», «Фільмові ребуси», «Бомба», «Крокодил».
Після вивчення слів назв професій студенти по черзі показували цю професію без слів, використовуючи міміку та жести, а іншим необхідно було вгадати цю професію.
Закріплення матеріалу було теж можливим за допомогою прослуховування аудіозаписів зі словами, діалогами, текстами та постійного занурення в польське мовлення.
Кандидат теологічних наук, старший викладач Сашко Ірина Сергіївна 19.11.2019 року провела відкриту лекцію для студентів ФПР-16 з дисципліни «Історія польської мови» на тему «Історія стилів. Походження та розвиток шляхетського та конфесійного стилів мовлення». Під час лекції використовувалися аудіовізуальні засоби, що допомагають студентам засвоювати лексичний матеріал з теми; інтерактивна дошка, за допомогою якою викладач використовувала вебресурс з вивчення конфесійного стилю й демонструвала необхідну інформацію; велася робота з електронними підручниками.
Кандидат педагогічних наук, доцент Горячок Інна Владиславівна 19.11.2019 року провела відкриту лекцію з методики і практики виховної роботи на тему «Інноваційні технології як засіб формування творчої особистості учня» для студентів 4 курсу (ФУМ, СОУ).
Розкрито зміст основних інноваційних технологій для застосування у виховному процесі сучасної школи, визначено різноманіття методів та прийомів, представлено рекомендації щодо застосування сучасних технологій взаємодії для майбутніх класних керівників, а сьогодні студентів 4 курсу. У ході лекції ставилися проблемні питання, реалізовувався прийом «асоціативний кущ», «займи позицію тощо.
Було використано мультимедійний супровід лекції.
Кандидат філологічних наук, доцент Станіславова Людмила Леонідівна 3.12.2019 року провела лекцію для студентів ФПП-18 із використанням IT-технологій, які вже стали традиційними у проведенні занять викладача. Зокрема, було використано Інтернет-сервіси, які застосовувалися для візуалізації навчального матеріалу, для опитування студентів (Kahoot, Sokrative). Під час заняття викладач використовувала створені самостійно інтерактивні вправи, інфографіку. Досить доречним було використання відео (яке створено викладачем для студентів) у ході викладання навчального матеріалу. Студенти досить активно працювали разом із викладачем, яка продемонструвала приклади власних вправ і завдань, створених із використанням різноманітних Інтернет-сервісів. Ці приклади та інші завдання з навчальної дисципліни викладені у MOODLE ХНУ.
Кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри Подлевська Неля Володимирівна 20.11.2019 року провела відкрите заняття – дуальну лекцію – за участі студентів групи ФУМ-16, СОУ-16, учнів 10 класу НВК №4 м. Хмельницького. Лекція проведена із методики навчання української мови.
Оскільки студенти 4 курсу (для яких читалася лекція) уже випускники бакалаврату, і в лютому підуть на місячну педагогічну практику, то з метою взаємодії майбутніх практикантів із учнями й були запрошені десятикласники. Тема заняття «Формування культури мови, мовлення, спілкування в учнів на уроках української мови».
Під час заняття викладач використовувала і традиційні форми роботи (індивідуальні, групові, фронтальні), а також інтерактивні засоби навчання (онлайн-журнал «Модний мовний», відеоролики з елементами мовних телепередач (автори: Олександр Авраменко, Анатолій Васянович, Ольга Демідко, Аліна Косарева, Неля Подлевська), проведено тренінг з грамотності із використанням елементів змагання в групах, індивідуального кращого результату, групової роботи зі слайдовим матеріалом.
Студенти й учні отримали спільне завдання – створення студентсько-учнівського освітнього проєкту «Сучасні мовно-комунікативні моделі поведінки у закладах загальної середньої та вищої освіти», результати якого мають представити учні й студенти уже через тиждень на базі НВК №4 м. Хмельницького.
Інформація кафедри слов’янської філології