Методична компетентність студентів-полоністів як складник формування майбутньої професійності

Реформування освіти передбачає оновлення змісту навчання, зорієнтованого на формування ключових компетентностей, оволодіння якими уможливить для майбутніх фахівців успішність вирішення важливих проблем у ситуаціях практичної діяльності, соціального та повсякденного життя.

Відповідно метою професійної підготовки у закладі вищої освіти майбутніх філологів є набуття ними досвіду педагогічної діяльності, мається на увазі оволодіння новими технологіями навчання, методами формування навичок самостійної роботи, тобто не лише засвоєння певного обсягу знань, вироблення відповідних умінь і навичок, а й здатність застосовувати їх в особливих умовах, вміння швидко орієнтуватися у ситуаціях безпосередньої професійної діяльності. Професійну компетентність варто розглядати як єдність теоретичної та практичної підготовки студентів до здійснення майбутньої педагогічної діяльності.

Методична компетентність є сукупністю методичних знань, навичок, умінь та індивідуальних, суб’єктивних й особистісних якостей, яка функціонує як здатність проектувати, адаптувати, організовувати, вмотивовувати, досліджувати й контролювати навчання, освіту, розвиток учнів засобами навчального предмета.

На реалізацію означених умов і спрямований курс «Методики навчання іноземних мов у закладі загальної середньої освіти» для студентів-полоністів спеціальності «Філологія. Слов’янські мови та літератури (переклад включно), перша – польська», майбутніх бакалаврів-філологів, який викладає для випускників кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри слов’янської філології Н. В. Подлевська. Однією із підсумкових тем із дисципліни (відповідно до робочої програми) була «Методична компетентність учителя іноземної мови, майбутнього філолога». У рамках вивчення цієї теми студенти підготували есе на тему «Шляхи методичного становлення вчителя-філолога та можливості підвищення його професійної кваліфікації», елементи якого мали можливість презентувати на практичному занятті, що й викликало певні дискусії та пошук альтернативних рішень.

Студенти дійшли висновку, що методична компетентність відображає спроможність майбутніх педагогів-філологів ефективно здійснювати освітньо-виховну діяльність, творчо реалізувати набутий теоретичний і практичний досвід, залучати дійові технології навчання, виховання й розвитку, що свідчить про їхню здатність до неперервного професійного й особистісного самовдосконалення. Для вчителя-філолога сформована методична компетентність визначає зміст його діяльності. А складники змісту методичної компетентності пов’язані з формуванням творчих якостей, умінням самостійно діяти в ситуаціях практичної професійної діяльності, самореалізацією та самовдосконаленням особистості в навчально-виховному процесі.

Студенти за прикладом викладача дисципліни Подлевської Н.В. («Підвищення кваліфікації науково-педагогічного працівника в умовах карантину») вирішили також спробувати свої сили у набутті нових методичних компетентностей на р ізних навчальних платформах, які сьогодні активно популяризуються на просторах Інтернету. Такий досвід роботи для студентів мав неабияке значення, адже кожен, хто закінчив навчання за вибраним курсом, набув нових (додаткових) компетентностей, які стануть у нагоді під час професійної діяльності чи у процесі продовження навчання на магістерському рівні. Так, зразки отриманих сертифікатів студентами, майбутніми філологами, подаємо нижче.

Така форма підвищення кваліфікації майбутніх філологів є доступною, актуальною і перспективною. Тож сподіваємося на подальшу самомотивацію студентів до набуття методичних компетентностей та розширення майбутніх професійних можливостей.

Інформація кафедри слов’янської філології